Paranormal Activity (2007)


Titel:
Paranormal Activity (2007)
Längd: 86 min
Genre: skräck
Skådespelare: Katie Featherston, Micah Sloat
IMDB-betyg: 6.6/10

Handling:
Katie och Micah bor tillsammans i ett hus i förorten. Katie har sedan tidigare känt av att konstiga saker händer runt omkring henne. De installerar en videokamera för att se vad som händer då de sover och inte är där.

Jag brukar aldrig, aldrig, bli rädd för skräckfilmer. Den här rullen var däremot någonting utöver det vanliga. Den är filmad med minsta möjliga redskap, och det gör att filmen efterliknar en dokumentär eller andra verklighetstrogna filmer. Kan ärligt säga att jag under filmens gång spelade en aning macho, men i efterhand då det var dags att sova ensam höll jag på att skita ner mig fullständigt. Filmen är också så jäkla fascinerande, så det är svårt att inte spekulera kring den när man har en minut över. Det värsta är att man tänker ”Kära någon, det är inte helt omöjligt att det faktiskt KAN hända på riktigt!”, vilket självklart höjer stämningen med några snäpp.
Skådespelarna Katie Featherston och Micah Sloat känns som tagna från gatan, då de tidigare inte gjort särskilt mycket inom film. Men de var däremot perfekta för rollerna, och enligt egen utsago fick de knappt något manus utan istället bara direktioner om hur de skulle bete sig.
Det är regissören Oren Peli som ligger bakom den här skräckfilmen, och jag tar verkligen hatten av eftersom det faktiskt är hans första film. Kan också meddela att de bara spelade in i 10 dagar och att de under hela inspelningen filmade i hans eget hus.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0