Antichrist (2009)


Titel:
Antichrist (2009)
Längd: 108 min
Genre: Thriller/Drama
Skådespelare: Charlotte Gainsbourg, Willem Dafoe
IMDB-betyg: 6.6/10

Handling:
Efter att ha förlorat deras enda son, reser paret till deras stuga i skogen för att ta itu med frugans depression och deras äktenskap.

Efter att ha sett ”Melancholia” (2011) på bio, bestämde jag mig för att se den här lilla rackarn en gång till för att få den rätta känslan om regissören och manusförfattaren Lars Von Trier.
Det är ganska ovanligt att bara har med två skådespelare i en film, att de dessutom aldrig avslöjar deras namn utan istället kallas ”he” och ”she”, gör det hela ännu ovanligare.
Regissören och manusförfattaren Lars Von Trier är, som jag nämnt förut, lite småkonstig. Just nu är han väldigt aktuell med hans nya ”Melancholia” (2011) som i skrivande stund går på bio, och som jag såg för ungefär en vecka sedan. Om vi ska jämföra vissa likheter mellan ”Melancholia” och ”Antichrist” så kan jag spontant komma på några saker: Broar, slowmotion, svart/vitt, djur, hagel, klassisk musik, uppdelningar och givetvis massor med naket.
Skådespelaren Charlotte Gainsbourg blev mer eller mindre upptäckt efter att den här filmen var med i Cannes. Kan också tillägga att hon spelar en av huvudrollerna i ”Melancholia”.
Den manliga rollen spelades av Williem Dafoe, som har ett otroligt speciellt utseende. Han är hela tvåfaldigt Oscarsnominerad för bl.a. ”Shadow of the Vampire” (2000) och ”Platoon” (1986), men har dessutom spelat bad-guy i ”Spider-Man” (2002). De båda skådespelarna var nakna flera gånger under filmens gång och inte bara ”åååh, en bringa och ett bröst kikar fram”, utan the whole package syntes gott och väl i flera scener. Det, och några blodiga scener, räknas nog till barnförbjudet. Därför känns det spontant inte som att filmen passar till en lördagskväll med familjen.
Trots att filmen är jävligt konstig så flåsas det Lars Von Trier ur den, och det är absolut ett måste att se om man vill bli lite freakt out/överväldigad!
Ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0