Tangled (2010)


Titel:
Tangled (2010)
Längd: 100 min
Genre: Familjefilm
Skådespelare (röster): Mandy Moore, Zachary Levi, Donna, Ron Perlman
IMDB-betyg: 7.9/10

Handling:
Rapunzel har hela sitt liv varit inlåst i ett högt torn. När småtjuven Flynn av misstag hittar henne, ger de sig ut på en oförglömlig resa.


Som jag har nämnt tidigare då jag såg ”Rio” (2011), så görs det nu för tiden inte de gamla goa animerade filmerna som förr kom på löpande band. Ibland poppar det däremot fram de här riktigt härliga filmerna som man helt enkelt måste älska.
Ena regissören, Nathan Greno, har tidigare varit med och skrivit manus till en riktigt bra animerad familjefilm som heter ”Meet the Robinsons” (2007), medan Byron Howard tidigare regisserat den härliga Disneyfilmen ”Bolt” (2008).
Berättelsen kommer ursprungligen från de tyska Bröderna Grimm. Filmen är däremot lite barnvänligare än den originella folksagan, bl.a. kan jag avslöja att prinsens (som i filmen är utbytt till en småstadstjuv) ögon inte blir utstuckna av törnar.
 Zachary Levi, kanske mer känd från tv-serien ”Chuck” (2007-), lånar ut sin röst till Flynn. Medan den sockersöta men ack så dryga Mandy Moore står för rösten till Rapunzel.
Filmen fick också en Oscarsnominering i år för den fina låten ”-I See the Light”.
För mig är det även sjukt ofattbart varför de inte bara kunde kalla filmen ”Rapunzel” eller någonting liknande, eftersom det faktiskt är hela Rapunzel-berättelsen, i stora delar iallafall.
Efter animerade och tecknade filmer brukar jag ibland bli lite ledsen att inte jag själv bor i en animerad värld med starka färger, folk som ger sig ut i spontansång och där lyckligt slut snarare är en regel än en ett undantag. Kanske inte måste nämna att mys-och gåshudsfaktorn är otroligt hög i den här typen av filmer heller?
Kan erkänna att jag och min kompis under filmens gång bröt ut i både skratt, gråt och sång, de är helt enkelt de bästa recensionerna. Då man verkligen känner något och blir påverkad.
Ser man dessutom filmen i BluRay, lovar jag att det kommer bli en härlig upplevelse utöver det vanliga! För de som vanligtvis gillar Disneyfilmer är ”Tangled” ett måste att se!
Jag är beredd att gå så lång att ge den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0