2012 (2009)


Titel:
2012 (2009)
Längd: 158 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: John Cusack, Amanda Peet, Thandie Newton, Chiwetel Ejiofor, Oliver Platt, Danny Glover, Woody Harrelson
IMDB-betyg: 5.8/10

Handling:
Året är 2012. Mayafolkets förutspådda undergång för jorden har börjat. Vi får följa en familjs överlevnad och deras resa för att hinna med de gigantiska båtarna som är byggda för att rädda ett visst antal människor.

Kan börja med att säga att jag är chockad, varför i hela friden har den fått ett så dåligt betyg på IMDb?? Jag fattar inte! Själv tycker jag att den är extremt bra!
Själv har jag en förkärlek till huvudrollen John Cusack, han är alltid så otroligt charmig i sina roller. Resterande skådespelare gör också ett bra jobb.
Det som däremot är det bästa med filmen (förutom från de snygga specialeffekterna) är att det, trots jordens ganska tragiska öde, ändå blir roligt och underhållande.
Regissören Roland Emmerich är en liten undergångs- fanatiker, han har nämligen gjort både ”Independence Day” (1996) och ”Day After Tomorrow” (2006) där de bägge handlar om jordens förintelse.
Jorden-går-under-filmer är nästan alltid spännande! Dels för att det är ett ämne som rör alla människor och dels för att det alltid är lika fascinerande att se om ”hjälten” räddar oss eller om vi alla dör en tragisk död.
Jag tycker att den här filmen verkligen är sjukt bra! Ser man den på bio (som jag gjorde back in the days) och nu lite senare i Blue-Ray misslyckas den inte. Specialeffekterna är otroligt häftiga och bara de är en upplevelse i sig, historien är spännande och hela grejen är intressant som fan.
Jag minns att efter jag såg den på bio började jag googla på Mayafolkets spådda undergång som en galning, visserligen hade jag hört talas om året 2012 tidigare, men efter filmen gick jag crazy bananas. Minns också att det var skolans stora ”snackis”. Rätta mig om jag har fel, men en film som man ibland går runt och tänker på, och som man kan se flera gånger utan att den bli dålig, är en riktigt bra film! Förstår som sagt verkligen inte varför folk hatar den, I love it! Visserligen är huvudpersonernas tur orimligt, men det är en del av filmens tjusning.
Jag ger den en svag 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0