Sucker Punch (2011)


Titel:
Sucker Punch (2011)
Längd: 110 min
Genre: Action/Äventyr/Fantasy
Skådespelare: Amily Browning, Jena Malone, Abbie Cornish, Vanessa Hudgens, Jamie Chung, Carla Gugino, Oscar Isaac, Jon Hamm
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Efter att ha förlorat sin mor råkar hon av misstag döda sin lillasyster och hamnar då på ett mentalsjukhus där hon får smeknamnet Baby Doll. Väl på mentalsjukhuset skapar hon och de andra tjejerna en alternativ verklighet där de tvungas slåss mot drakar, övernaturliga varelser och robotar för att fly.


Jag hade till en början lite delade tankar om den här filmen eftersom alla jag pratat med antingen gillar den eller bara tycker att det är ett gäng lättklädda tjejer med vapen.
Det här är en film av den effekttokiga Zack Snyder, som tidigare gjort den grymma filmen ”300” (2006), ”Watchmen” (2009) och ”Dawn of the Dead” (2004). I både ”300” och ”Watchmen” körde Zack Snyder verkligen järnet med fräna effekter och coola fightingscener. I just den här kände han inte när det var nog, eftersom i princip hela filmen var 110 minuter av ren och skär dataanimering och specialeffekter, vilket jag personligen tyckte var ganska häftigt medan andra anser att det bara är töntigt.
Som huvudroll, Baby Doll, spelade Emily Browning. Den tjejen har sjukt aggressiva drag i ansiktet alltså, helt otroligt. Hon känner jag främst igen från skräckfilmen ”The Uninvited” och i ”Ghost Ship” där hon spelade den lilla spökflickan.
Som Sweet Pea hade vi Abbie Cornish, som jag relativt nyligen såg i ”Limitless” (2011), men jag störde mig avsevärt mindre på henne i den här filmen.
Jena Malone var också med, hon känner man kanske igen från ”Pride and Prejudice” (2005). Även fast jag kommer vara så ytlig och säga att hennes utseende ibland kan störa mig, men eftersom hon har sådan stor skådarspelartalang kommer vi förmodligen få se väldigt mycket av henne i framtiden!
En smärre chock kom däremot då Vanessa Hudgens spelade Blondie, hon kopplar nog de flesta ihop med ”High School Musical” (2006-2008) där hon spelar Gabriella. Det känns som att hon tackade ja till den här filmen för att få bort sin Disney Channel-stämpel, I don’t blame her.
Förutom de redan nämnda skådespelarna var även Amanda från serien ”Entourage” (2004-) Carla Gugino och Jon Hamm från ”Mad Men” (2007-).
Eftersom jag är en riktig soundtracks-bög så kan jag meddela att musiken till den här verkligen var skitbra! Kan också berätta att huvudrollen Emily Browning sjöng några av låtarna från filmen.
Spontant skulle jag säga att filmen är gjord av killar för killar, specialeffekterna ligger på max och tjejernas små kläder talar för sig själv, men jag tycker faktiskt att filmen var ganska cool ändå! Såklart är det ett måste att se den i BlueRay, annars kan man sluta ut det hela eftersom effekterna som sagt är 95% av filmen. Även fast handlingen kanske inte är den bästa var det ändå en upplevelse i sig att se specialeffekterna och de oroligt grymma fightingscenerna.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0