Super 8 (2011)


Titel:
Super 8 (2011)
Längd: 112 min
Genre: Sci-fi/Thriller
Skådespelare: Joel Courtney, Elle Fanning, Kyle Chandler, Riley Griffiths, Ryan Lee, Gabriel Basso, Zach Mills, Ron Eldard
IMDB-betyg: 7.8/10                                                            

Handling:
I en liten stad i Ohio 1979, har det just blivigt sommarlov och ett gäng vänner är i full gång med att spela in en zombiefilm. Mitt i filmandet händer det dock en konstig tågolycka där marinsoldater snabbt anländer för att sopa det hela under mattan.
När det däremot sker oförklarliga händelser och ovanliga försvinnanden börjar den lilla stader ana oråd.

Barnskådespelare är spontant inte någon höjdare! Inte någon höjdare alls faktiskt.
Men dessa små kids var otroligt nog jäkligt duktiga.
Det är skaparen av den otroligt populära tv-serien ”Lost” (2004-2010) och ”Fringe” (2008-2011) som ligger bakom den här nya och lite speciella scifi-filmen, nämligen J.J Adams. Till sin hjälp har han den trefaldigt Oscarsvinnande Steven Spielberg, som har varit med och gjort så fruktansvärt mycket filmer att jag bara orkar räkna upp ”Schindler’s List” (1993).
Som sagt brukar jag inte vara något big fan av barnskådespelare eftersom de ibland bara ser inövade ut. Riley Griffiths, den lilla tjockisen, däremot tyckte jag var helt suverän! Allt han sa och gjorde tyckte jag var fullkomligt lysande! Den unga kvinnan Elle Fanning, som är lillsasyster till min favvo Dakota Fanning, tycker jag också gjorde ett lysande jobb.
Jag kände när filmen var slut att det hela osade författaren Stephen King, hans böcker brukar ofta handla om unga tonåringar i en glömd stad som det händer någonting övernaturligt med. Såklart så hade Stephen King absolut ingenting med den här filmen att göra, men han kunde mycket väl ha stått bakom manuset i mina ögon.
En liten rolig detalj/hyllning till den gamla zombiekungen George A.Ramero kunde upptäckas av de observanta, och stannar man kvar medans eftertexterna rullar får man se lite roliga klipp.
Trots att filmen ibland blev liiiite töntig, syftar då främst på scenen där den lilla pojken Joe ger ett pep-talk till den gigantiska utomjordingen (OM det kom en enorm alien känns det väldigt tveksamt om han skulle lyssnat på en liten unge), tycker jag ändå att den var riktigt bra och faktiskt ganska spännande.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0