Tamara Drewe (2010)


Titel:
Tamara Drewe (2010)
Längd: 111 min
Genre: Drama/Romantik
Skådespelare: Gemma Arterton, Luke Evans, Roger Allam, Bill Camp, Jessica Barden, Dominic Cooper, Tamsin Greig
IMDB-betyg: 6.4/10

Handling:
Journalisten Tamara Drewe återvänder hem för att sälja sitt barndomshus efter att hennes mamma dött. Kärlek, otrohet och lögner blossar däremot upp i den lilla byn när hon anländer hem.



På IMDb påstår de att det här är en romantisk komedi, däremot är den way to deprimerande och bedrövlig för att kunna kalla sig ”komedi” överhuvudtaget. Enligt mig.
Som huvudrollen har vi den alltid lika vackra Gemma Arterton, som jag mest känner igen från ”Prince of Persia” (2010) och ”The Disappearance of Alice Creed” (2009) men som utöver det också varit med i bondfilmen ”Quantum of Solace” (2008).
Med på rollistan var även Luke Evans, som spelade den händiga alfahannen Andy. Trots att han tidigare inte gjort så mycket kan jag nästan lova att han i framtiden kommer bli riktigt stor! Han påminner också om någon, men jag kan klåen inte komma på vem…
Som stads-och hårdrockskillen spelade Dominic Cooper, som har det där riktiga bad boy-utseendet. Han kan man känna igen från bl.a. ”Mamma Mia!” (2008) där han spelade Amanda Seyfrieds fästman.
Den som däremot imponerade mest måste jag säga var Tamsin Greig, som såg mellan fingrarna när hennes författare till man gång på gång var otrogen och hon själv som istället la ner all sin energi på trädgården och i köket.
 Filmen är hur som helst gjord av den tvåfaldigt Oscarsnominerade Stephen Frears, som bl.a. gjort den populära filmen ”The Queen” (2006) där Helen Mirren spelade huvudrollen.
Jag vet ärligt talat inte om jag faktiskt gillar den här filmen eller helt enkelt hatar den, okej hatar var kanske att ta i. Men eftersom jag trodde att det först var en komedi blev mina förväntningar en aning missvisande, om jag däremot hade haft inställningen att det var drama med snudden av romantik kanske jag hade tyckt bättre om den. Vem vet.
Jag ger den en svag 3/5

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0