X-Men: First Class (2011)


Titel:
X-Men: First Class (2011)                         
Längd: 132 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: James McAvoy, Michael Fassbender, Kevin Bacon, Jennifer Lawrence, Rose Byrne, Janurat Jones, Zoe Kravitz, Jason Flemyng, Oliver Platt, Caleb Landry Jones, Edi Gathegi, Lucas Till, Nicholas Hoult
IMDB-betyg: 8.2/10

Handling:
Det här är berättelsen om hur allt började; hur Chales Xavier (James McAvoy) blev Professor X, och hur Erik (Michael Fassbender) blev hans ärkefiende Magneto. Vi får även följa Mystique (Jennifer Lawrence) och ett gäng andra mutanter i deras kamp för att stoppa den onda Sebastian Shaw (Kevin Bacon).

Jag har alltid varit ett stort X-Men-fan och har alla filmerna på DVD, därför var jag till en börjar väldigt tveksam till den här rackarn – dock helt i onödan.
   Det här är alltså tanken att vara en början till de tidigare X-men filmerna; ”X-Men” (2000), ”X2” (2003) och ”X-Men: The Last Stand” (2006).
   Matthew Vaughn är det som har tagit på sig projektet, han har tidigare gjort den grymma action/komedin ”Kick-Ass” (2010) och ”Stardust” (2007).
   Att filmen redan nu ligger på listan för bästa filmer på IMDb, på nummer 218 av 250, är ett ganska stort bevis på att filmen inte är helt värdelös.
   En av de manliga huvudrollerna spelas av den otroligt stiliga James McAvoy, som bl.a. varit med i ”Atonement” (2007) mot Keira Knightley och ”Wanted” (2008) mot Angelina Jolie.  Jag har även ett starkt minne av när jag såg den Oscarsvinnande ”The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe” (2005) för första gången, då jag blev jätteförtjust i Mr.Tumnus (spelad av James McAvoy) som var den första varelsen lilla Lucy mötte när hon gick in i garderoben och kom fram i Narnia.
   Som Magneto spelade Michael Fassbender, en 34 årig kille som föddes i Tyskland och som bl.a. varit med i ”Inglourious Basterds” (2009) och ”300” (2006). Han kommer inom de närmsta åren vara aktuell med en rad olika filmer och jag kommer definitivt hålla ett extra getöga på honom.
   Kevin Bacon hade också en roll, honom såg jag senast i komedin ”Beauty Shop” (2005) men han är däremot hur grym som helst i actionrullen ”Death Sentence” (2007).
   Som den blåa formändrande Mystique har vi Jennifer Lawrence, som blått sina unga år redan blivigt Oscarsnominerad för sin roll i ”Winter’s Bone” (2010).
   För oss gamla X-fans har de lyckats få in några detaljer som värmer oss lite extra om hjärtat, bl.a;
+En massa skallis-skämt som Charles Xavier säger (han kommer i de senare filmerna bli skallig),
+Raven/Mystic ligger i sängen och ändrar sitt utseende till en äldre version av sig själv (det är i själva verket samma skådespelare som spelar Mystic i de gamla filmerna, Rebecca Romijn),
+Wolverine är med i ca 5 sekunder i den nya filmen och spelas av originalskådespelaren Hugh Jackman,
+När ”About a Boy” (2002) stjärnan Nicholas Hoult förvandlas efter att han tagit en spruta blir han Beast, samma karaktär är även med i de äldre filmerna,
+När de håller på att söka efter andra mutanter får man se en liten flicka med mörk hy och vitt långt hår, det ska föreställa Storm (som är en av huvudrollerna i de gamla filmerna),
+Uniformerna som mutantgänget bär är de ursprungliga från serietidningen från 1963.
   Jag är en sådan människa som tycker att mutanter är något av det häftigaste som finns, därför tyckte jag att det var extra kul att se att de hade introducerat några nya ansikten som hade spännande krafter och egenskaper. En sak som jag däremot tyckte var mindre bra var att filmen inte kändes som dåtid, det enda som för mig vittnade om att det skulle föreställa ett tidigare liv var att de hade en parallellhandling från Kubakrisen och när de visade på tv-skärmarna var det svart/vitt, förutom de skulle jag inte ha tänkt på att det var dåtid eftersom deras utrusning kändes ny och så även hela stämningen under filmens gång. Specialeffekterna var också någonting som jag lade märke till – det kan visserligen vara så att kvaliteten på bio inte är sådär superbra alla gånger – men jag fick känslan av att de i vissa scener hade slarvat med bakgrunden och kulissen, och då speciellt i en av de sista flygplanskrashscenerna då elden och krossade palmer såg väldigt fejkade ut ibland.
   Jag tycker hur som helst att filmen verkligen överträffade mina förväntningar! Spontant känns det som att sådana här filmer oftast inte brukar bli någon större hit, men det blev sannerligen den här. Skådespelarna gjorde även ett väldigt bra jobb! Jag hoppas på en uppföljare med samma celebriteter.
Skulle också kunna rekommendera den här till de som inte har sett X-Men-filmerna tidigare men som planerar att se dem, eftersom den fungerar utmärkt som en början för resterande filmerna.
Jag ger den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0