Det mänskliga experimentet (2007)

Titel: Det mänskliga experimentet (2007)
Längd: 43 min
Genre: Dokumentär
Skådespelare:  -
IMDB-betyg: -

Handling:
Dokumentären handlar om hur människor i extrema situationer kan bete sig helt olikt sig självt.

Denna dokumentär är en av mina favoriter, dels för att psykologi intresserar mig och dels för att ämnet är ruskigt intressant! Den sändes första gången 2007 på SVT som en ”temakväll” och gav mig verkligen en tankeställare.
En av berättelserna är ett experiment gjort för massor av år sedan som gick ut på ett sätta helt vanliga människor i fängelse, vissa som fångvaktare och resten som fångar. Dom blev inlåsta i ett fängelse med angivelser att fångvaktarna skulle bete sig som fångvaktare och hålla ordning på fångarna etc. Dom skulle vara där i två veckor, men redan efter några dagar börjar hela experimentet gå helt överstyr då fångvaktarna blir aggressiva. Därefter går allting utför…
Det har gjorts en massa filmer om just denna berättelse, dels den tyska Das Experiment (2001) och dels den amerikanska remaken The Experiment (2010, med bla Adrien Brody och Forest Whitaker), som jag tycker är sjukt bra!
Jag tycker att dokumentären förtjänar 5/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0