K-PAX (2001)


Titel:
K-PAX (2001)
Längd: 120 min
Genre: Drama
Skådespelare: Kevin Spacey, Jeff Bridge
IMDB-betyg: 7.3/10

Handling:
Filmen handlar om Dr Mark Powell (Jeff Bridge), en psykiatrier som jobbar på ett psyksjukhus. En dag kommer det in en väldigt speciell man som kallar sig själv för Prot (Kevin Spacey). Han påstår sig komma från en annan planet i en annan galax, planeten K-PAX.
Mark är först övertygad om att Prot är sjuk och hallucinerar, men det visar sig snart att det kanske ligger någonting djupare i Prots berättelse än han först vill medge…

Jag tycker att den här filmen var suveränt bra! Fast hur mycket fel kan det bli då höjdarna Spacey och Bridge jobbar tillsammans? Nä, precis!
Filmen är i alla fall baserad på en novell, med samma namn, av författaren Gene Brewe. Egentligen är K-PAX böckerna skrivna i en trilogi, men jag är personligen osäker på om filmen hopfogade alla eller om det bara var första, jag skulle däremot tro att det bara var första. Hur som helst så tycker jag inte att man märkte av de forna novell/novellerna, och det är en mycket positiv sak!
Musiken i filmen bestod nästan enbart av instrumentalmusik, så som piano och harpa, och det ledde till en mycket god stämning genom hela filmen.
Filmens slut lockade fram många frågor i huvudet som fort ledde till diskussioner, och man kom på sig själv med att fundera på K-PAX långt efter dess slut.
Jag ger filmen en mycket stark 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0