Lejonkungen 2 – Simbas skatt (1998)


Titel:
Lejonkungen 2 – Simbas skatt (1998)
Längd: 81 min
Genre: Animerat/Familjefilm
Skådespelare (Svenska röster): Maria Rydberg, Frank Ådahl, Christer Nerfont, Anders Öjebo, Bo Maniette
IMDB-betyg: 5.9/10

Handling:
Simbas dotter Kiara träffar Kovu när hon är ute på äventyr och de blir genast vänner. Simba tillåter inte vänskapen eftersom det visar sig att Kovu är en avkomma från den onda Scar.
När Kovu blir äldre har han blivigt uppvuxen och tränad till en sak: att döda Simba!
Han lurar sig in till deras flock och väntar på det rätta ögonblicket då han är ensam med Simba, det han däremot inte är beredd på att hans starka känslor till dottern Kiara.

Det här är alltså en fortsättning på den Oscarsvinnande ”Lejonkungen” (1994), och en väldigt bra fortsättning också kan jag tillägga.
Det är inte ofta en tvåa blir bra, och helst inte jättebra, som i det här fallet.
Jag valde att se den med svensk dubbning eftersom jag sett dem som yngre, och då är det trevligt att känna igen rösterna.
Även fast det är helt olika människor som har gjort dem, så håller den ändå nästan samma standard som första.
Musiken, som är mycket viktigt i animerade filmer för mig, håller definitivt måttet!
Älskar också sensmoralen i filmen: ”Spelar ingen roll vart man kommer ifrån, vi är alla en och hör ihop”, ungefär!
Den får 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0