Princess Mononoke (1997)


Titel:
Princess Mononoke (1997), Mononoke-hime (originaltitel)
Längd: 134 min
Genre: Animerat/äventyr
Skådespelare (röster, eng): Billy Crudup, Claire Danes, John DeMita, Keith David, Billy Bob Thronton
IMDB-betyg: 8.4/10

Handling:
Den unga prinsen Ashitaka blir smittad av Demonen som kommer till hans by, han blir smittad och måste därefter ge sig iväg till skogen i väst för att försöka överleva. Han kommer fram till en annan by som har ett krig mot skogens väsen, där prinsessan Mononoke finns och kämpar sida vid sida med sin vargfamilj. Ashitaka är neutral och försöker få de båda lägren att sluta kriga.

Alltså, anime-filmer är verkligen inte min stil för fem ören. Den var väl bra antar jag, men det känns inte riktigt som att jag är kvalificerad nog att ha några riktiga åsikter om det här ämnet, just för att jag vanligtvis inte tittat på sånt här. Jag vet att Princess Mononoke är mycket omtyckt, och det är därför lite synd att jag inte känner samma hajpade känslor för den. Visst, den var väldigt fantasifull, fin och sagolik, men den satte sig ändå inte riktigt.
Hjärnan bakom filmen, Hayao Miyazaki, är även känd för sina Spirited away (2001) och De levande slottet (2004).
Trots allt ger jag den 3/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0