The Bourne identity (2002)


Titel:
The Bourne identity (2002)
Längd: 119 min
Genre: Action
Skådespelare: Matt Damon, Franka Potente, Chris Cooper, Clive Owen, Julia Stiles, Adewale Akinnuoye- Agbaje
IMDB-betyg: 7.8/10

Handling:
Jason Bourne (Matt Damon) hittas flytande i havet med två kulor i höfter. När han vaknar har han ingen aning om vem han är eller vad han har varit med om. I kulorna finns det ett banknummer, väl i bankfacket hittar han massor med pengar och olika pass.
Han träffar Marie (Franka Potente) som ger honom skjuts till Paris för att ta reda på hans riktiga identitet.

För alldeles nyligen (läs: en vecka sedan) ogillade jag Matt Damon strongt, men nu är jag helt frälst.
Han passar utmärkt till rollen, och så även Franka Potente. Det var också lite trevligt att Clive Owen och Julia Stiles var med, om även mycket lite.
Regissören Doug Liman har även gjort de två uppföljarna ”The Bourne supremacy” (2004) och ”The Bourne ultimatum” (2007). Förutom Matt Damon, har han också jobbat med stjärnorna Brad Pitt, Angelina Jolie, Sean Penn, Naomi Watts, Samuel L. Jackson, Hayden Christensen.
Om själva filmen, jag tycker helt enkelt att det är en jättebra actionrulle. Men det fattas någonting i slutet, några förklaringar till varför saker hade hänt osv. Men förhoppningsvis kanske man får svaren i de två resterande filmerna.
Den får 4/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0