Stigmata (1999)


Titel:
Stigmata (1999)
Längd: 103 min
Genre: Skräck/mysterium
Skådespelare: Patricia Arquette, Gabriel Byrne, Jonathan Pryce
IMDB-betyg: 6.1/10

Handling:
Den vilda rejvtjejen Frankie Paige (Patricia Arquette) får ett paket på posten av sin mamma är ute och reser. Paketet innehåller ett radband med ett kors, men det inte Frankie vet är att korset kommer från en död präst.
Frankie får plötsligt mystiska hål genom handlederna och läkarna tror att det är självförvållat.
Father Andrew Kiernan (Gabriel Byrne) jobbar som en präst/kriminalare och får i uppdrag att åka och undersöka Frankie.
Andrew påstår att hon har drabbats av Stigmata, som förklarar de mystiska såren.
Med tiden blir Frankie bara mer och mer besatt.

Jag tycker att filmen var ganska bra, intressant om inte annat.
Medium-stjärnan Patricia Arquette gjorde ett bra jobb, och jag tyckte att hon påminde mycket om Kristen Stewart och Brittany Murphy utseendemässigt. Den manliga skådespelare Gabriel Byrne är även med i "The man in the iron mask" som jag såg härom dagarna.
Det var även trevligt att Ann Cusack (syster till John och Joan Cusack) dök upp en stund som Dr.Reston.
Filmen tyckte jag lutade mer åt mysterium än skräck-hållet, men den var ändå mycket sevärd. Ämnet "stigmata" tycker jag som sagt är väldigt intressant, och efter filmen var slut så kliade det i fingrarna efter att få googla om ämnet.
Den får 3/5.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0