Red Eye (2005)


Titel:
Red Eye (2005)
Längd: 85 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Rachel McAdams, Cillian Murphy, Jayma Mays, Brian Cox
IMDB-betyg: 6.5/10

Handling:
Lisa (Rachel McAdams) är på väg hem från en begravning då hon träffar Jack (Cillian Murphy) på flygplanet. Vad som först verkar vara en trevlig gentleman visar sig vara en man med onda avsikter.

Jag har fått en stor dille på Cillian Murphy, karl är ju sjukt attraktiv! Han har varit aktiv i ”Batman Begins” (2005), ”The Dark Knight” (2008), ”Sunshine” (2007) och ”Inception” (2010). Han har ett sådant fruktansvärt speciellt utseende, och om jag ska vara helt ärlig så skrämmer han mig på ett spännande sätt. Jag menar, kolla in honom i ”Peacock” (2010), där han spelar två olika karaktärer och är fullständigt skrämmande!
Det är hur som helst skräcklegenden, Wes Craven, själv som ligger bakom ”Red Eye”. Han är först och främst känd för sin ”Nightmare on Elm Street”-heptalogi och ”Scream”-filmerna, som är några av mina absoluta favoritfilmer. Jag har även en bok skriven av Wes Craven i min ägo, ”Evigt Liv”, jag har däremot inte hunnit läsa den ännu.
Rachel McAdams spelade här en riktig kickass-women! Hon kuttade folk med pennor, sköt med pistol och körde på en människa med bilen, så hon spelade verkligen en stark kvinnlig aktris.
Jag har egentligen inte något bra svar på varför jag ger filmen ett sådant lågt betyd, det känns ju annars givet att Cillian Murphy+Rachel McAdams+Wes Craven+Thriller = awesome, men filmen var förutsebar och trailern skapade högre förväntningar än den egentligen förtjänade. Däremot skulle jag inte ha några som helst problem att se den igen, så med andra ord var den verkligen inte dålig!
Ger filmen en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0