Sanctum (2011)


Titel:
Sanctum (2011)
Längd: 108 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Richard Roxburgh, Rhys Wakefield, Ioan Gruffudd, Dan Wyllie, Alice Parkinson
IMDB-betyg: 5.6/10

Handling:
Ett gäng äventyrare har blivit betalda av en mycket rik man för att undersöka en av världens djupaste och största grottor. Plötsligt från ingenstans kommer en cyklon som gör att grottan snabbt fylls med vatten, och deras enda chans att överleva är att fortsätta neråt i grottan.

Den här såg jag för första gången på den svenska biopremiären då den gick i 3D. Eftersom jag aldrig gillat 3D så var såklart den biten ingen höjdare i min bok, men filmen och storyn var fortfarande kanonbra!
Ingen mindre än James Cameron är verkställande producent (vilket i själva verket låter bättre än vad det är), men det är Alister Grierson som ligger bakom filmen. Han har tidigare inte gjort särskilt mycket, men han har en tydlig ”thing” för action/äventyrs-filmer.
Jag uppskattar det faktum att alla skådespelare får olika kläder och färger, eftersom man i liknande filmer ibland kan blanda ihop alla människor när kameran snurrar omkring och då det är trånga utrymmen. Älskar också de (otroligt nog) snygga miljöerna och den härliga ”ingenting är omöjligt”-känslan.
Den yngsta huvudrollsinnehavaren Rhys Wakefield störde mig i princip genom hela filmen, jag tror det var hans röst som ibland gick ner några för djupa tonarter, och hans lugg som mestadels av tiden hängde som korvar i pannan. MEN utöver det så växte han i mina ögon, eftersom andra gången jag såg filmen gillade jag honom mer och mer.
Den andra huvudrollen, Richard Roxburgh, påminde sjukt mycket om vår alldeles egna Stellan Skarsgård, de var i princip tvillingar.
Under hela filmens gång får man panik och nerverna försöker hänga med, fattar inte hur någon kan hålla huvudet kallt och överhuvudtaget inte bara lägga sig ner i fosterställning och dö. Hur som helst, om JAG hade varit nere i den där satans grottan hade jag förmodligen varit den första att dö, utan tvekan.
Att nästan hela filmen spelas in i en tank är såklart bara en bagatell som man helst inte vill tänka på.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0