Audition (1999)


Titel:
Audition (1999)
Längd: 115 min
Genre: Thiller/Skräck
Skådespelare: Ryo Ishibashi, Eihi Shiina, Tetsu Sawaki, Jun Kunimura
IMDB-betyg: 7.3/10

Handling:
Efter att sin fru dött för flera år sedan tycker sonen till Shigeharu att det börjar bli dags för honom att ge sig ut i dejtingvärlden igen. Hans vän och kollega ordar en fejkad audition till en påhittad film för att hitta en passande kvinna till den blyga Shigeharu. Han dras till den försiktiga ballerinan Asami, som visar sig ha ett skumt förflutet.


Av filmens karaktärer och skådespelare att döma behöver jag kanske inte nämna att filmen har sitt ursprung i det skräckgalna Japan?
Förutom klassiker som ”Ringu” – The Ring (1998) och ”Ju-on” – The Grudge(2002), har jag ofta lite svårt att hitta bra japanska skräckfilmer. Varför jag just såg den här beror på en bok skriven av Steven Jay Schneider som heter ”101 Skräck-filmer du måste se innan du dör”, där han stark rekommenderade den här filmen.
Filmens regissör Takashi Miike som bl.a. har gjort ”Sam gang yi” (2004), ”Koroshiya 1” (2001) och ”Jûsan-nin no shikaku” (2010). Känns inte titlarna igen? Lugn bara lugn, de är trots allt filmer på ett helt okänt språk, som i alla fall jag inte har någon som helst koll på.
Eftersom jag själv inte tidigare stiftat bekantskap med hans filmer, har jag istället läst omkring på internet för att få en bättre uppfattning om honom. Just den här filmen kändes mer som ett romantiskt drama, alldeles till den sista kvarten då det genast blev superkusligt. Vad jag har förstått så är det lite av Takashi Miikes ”grej”, att i början ge ett lugnt och stillsamt uttryck för att sedan lägga allt krut på slutet.
Personligen blev jag lite förvirrad när filmen hoppade väldigt mycket i tiden, och hela ”romantik/drama”-känslan. Däremot tror jag absolut att den blir bättre under andra gången man tittar.
Av mig får filmen en stadig 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0