Wall-E (2008)


Titel:
Wall-E (2008)
Längd: 98 min
Genre: Animerat/Äventyr
Skådespelare (röster): Ben Burtt, Elissa Knight, Jeff Garlin, Fred Willard, John Ratzenberger
IMDB-betyg: 8.5/10

Handling:
I framtiden då jorden har blivit full med sopor och människorna flyttat ut i rymden, bor roboten Wall-E kvar på jorden och städar upp. Han är ensam på planeten tills den dagen roboten EVE anländer.


När filmen kom ut -08 blev den genast en succé, och när den vann en Oscar för bästa ”Animerade filmen” blev den snäppet populärare.
Filmen är skapad av Andrew Stanton som bl.a. ligger bakom den söta filmen ”Finding Nemo” (2003), men han är också manusförfattare till ”Toy Story 3” (2010), ”Toy Story 2” (1999) och ”Toy Story” (1995).
Grejen med den här filmen är att de knappt pratar. Det låter kanske konstigt, men det är faktiskt så att:  De pratar första 5 minuterna, sedan efter 22 minuter är det en konversation mellan två robotar (som egentligen låter, inte pratar), därefter pratar en människa efter 39 min. Så, precis som jag nyss skrev så har de sparat in på orden.
Jag vet massor som faktiskt älskar den här filmen, jag är dock inte lika förtjust. Vet inte riktigt vad det beror på, men det kan ha att göra med den hela prist-på-konversation-grejen eller att den emellanåt faktiskt kunde bli en aningen seg?
Det bästa med filmen är däremot att den har en klar och tydlig sensmoral som är (faktiskt) riktigt trovärdig . Dessutom är den otroligt snyggt animerat!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0