Surrogates (2009)


Titel:
Surrogates (2009)
Längd: 89 min
Genre: Action/Thriller/Sci-fi
Skådespelare: Bruce Willis, Rosamund Pike, Radha Mitchell, James Cromwell, Boris Kodjoe
IMDB-betyg: 6.2/10

Handling:
I en inte så avlägsen framtid har mänskligheten valt att, istället för att gå ut, köpa robotversioner av sig själva som är vackra och tåliga. Detta gör att människorna kan leva sina liv från hemmets trygga vrå. FBI-agenten Tom Greer undersöker ett gåtfullt mord på en collegestudent, men det går djupare än han någonsin hade trott och han tvingas fatta livsfarliga beslut.


Min spontana tanke är att hela konceptet doftar lite ”Gamer” (2009) med Gerard Butler, som också utspelar sig i framtiden där man på liknande sätt ”byter kropp”. Typ. Min andra tanke är: Fan, cool idé!
”Surrogates” är regisserad av Jonathan Mostow, som står bakom exempelvis ”Breakdown” (1997), Oscarsvinnande ”U-571” (2000) och ”Terminator 3: Rise of the Machines” (2003).
Som huvudroll och FBI-agent har vi Bruce Willis. Den skalliga Bruce Willis känner nog de flesta igen från den grymma ”The Sisth Sence” (1999), ”Lucky Number Slevin” (2006) eller de många ”Die Hard” (1988-2012)-filmerna. Personligen har jag inga dunderkänslor över Bruce, vet inte riktigt varför, men det känns som att han är en sådan klassisk action-klyscha, fastän han är en mycket duktig och beundransvärd skådespelare.
Den oförskämt snygga Rosamund Pike spelar en av de kvinnliga huvudrollerna. Henne kan man se i bl.a. det vackra dramat ”Pride and Prejudice” (2005) där hon spelar Jane Bennet.
Med på rollistan har vi även James Cromwell. Ni vet han som spelar fängelsedirektören i ”The Green Mile” (1999) som hade en fru med cancer? Han är hur som helst dessutom med i ”The Queen” (2006), ”I,Robot” (2004) och blev vinnare av en Oscar i filmen ”Babe – Den modiga lilla grisen” (1995) (som jag alldeles nyss såg trailern och grät en smula).
Personligen tycker jag att filmens koncept och idé var väldigt intressant och faktiskt ganska spännande (förutom att man på tre sekunder listade ut ”the bad guy”). Däremot känner jag att någonting fattades. Mer spänning? Vattentätare historia? Mindre lättmjölks-karaktärer? Någonting åt det hållet skulle jag tro.
Men är man ett fan av Bruce Willis + lagom dos med action blandat med Sci-fi, då borde man se den!
Jag ger den en stadig 3/5



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0