The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1 (2011)


Titel:
The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1 (2011)
Längd: 117 min
Genre: Drama
Skådespelare: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Billy Burke, Jackson Rathbone, Ashley Greene, Peter Facinelli, Nikki Reed
IMDB-betyg: 4.7/10

Handling:
Skolan är slut och tiden har kommit för Bella och Edwards bröllop. Under smekmånaden på en paradis-ö långt från verkligheten börjar Bella känna sig konstig. De reser hemåt och det de får reda på kan äventyra vapenvilan mellan vampyrerna och varulvarna för all framtid.




Twilight-hysterin är ett stort fenomen som började år 2005 (2006 i Sverige) när den första boken ur serien dök upp i hyllorna. Stephenie Meyer blev under 2008 utnämnd till ”Årets Författare” av USA Today och har sålt upp mot 29 miljoner böcker världen över. När filmerna började poppa upp tre år senare blev hysterin värre än någonsin. Tjejer och kvinnor i alla åldrar blev totalsålda på skådespelaren Robert Pattinson (läs: karaktären Edward Cullen) över en natt, såg sig själva i den blyga Kristen Stewart (läs: Bella), och höll tummarna på att den smått mobbade Taylor Lautner (läs: Jacob) ändå skulle vinna Bellas hjärta.
Jag är en av de siljoner tjejer som läst böckerna, och jag erkänner, de är faktiskt bra! Superromantisk och spännande, ja en riktig page-turner. Precis som resterande människor blev även jag alldeles såld på de välskrivna böckerna och tillät mig själv att låta tankarna drömma iväg på Edward Cullen, och önska att ”tänk om” jag vore Bella. MEN när filmerna kom ut slutade jag att uppskatta bokserien då det istället blev töntigt att gilla Twilight. Filmerna hade nämligen totalförstört allt för mig, men tyvärr inte för alla 13-åriga tjejer som bara blev ännu mer besatt än tidigare. Plötsligt började filmbolagen världen över SKITA ur dig filmer i samma fantasi-sago-anda, men ingen blev mer populär i tonårstjejernas ögon som…..Twilight.
Den här filmen, som den svenska boktiteln heter ”Så länge vi båda andas”, kom ut 2008 på den amerikanska marknaden i bokform som tanken att vara slutet på hela serien. Filmen, som är uppdelade i två delar, Part 1 och Part 2, hade fullsatta biosalonger och fick tonårstjejerna att applådera (enligt rykten, tog mig inte för att själv se den på bio).
Regissören till den sista bokens två filmer är Bill Condon, som tidigare gjort ”Dreamgirls” (2006), ”Kinsey” (2004) och den Oscarsvinnande ”Gods and Monsters” (1998).
Skådespelarna är exakt dem samma som i de föregående filmerna: Kristen Stewart som man även kan se i ”Panic Room” (2002), tjej-favoriten Robert PattinsonWater for Elephants” (2011) och Taylor Lautner som jag senast såg i ”Abduction” (2011). Jag överdriver inte då jag säger att deras insatser verkligen inte är någonting att hurra över – riktigt, riktigt dåligt, om jag ska vara ärlig.
Det jag verkligen inte gillar med den här filmen är att det EGENTLIGEN inte händer någonting, alltså den saknar någon riktig handling. Att jag dessutom finner scenerna jävligt kuliss:ig gör att jag blir ännu mer anti, eftersom jag är fullkomligt allergisk mot sånt. Ser framför mig hur de bara är i en studio någonstans i Hollywood där all bakgrund bara är en uppmålad kuliss. Det enda som jag faktiskt gillar i alla de tidigare filmerna inklusive den här, är soundtracket som faktiskt är grymt!
Slutsats: Böckerna är i hästlängder bättre än filmerna.
Jag ger den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0