Janne Långben – The Movie (1995)


Titel:
Janne Långben – The Movie (1995)
Längd: 78 min
Genre: Familjefilm
Skådespelare (Svenska röster): Jan Modin, Nick Atkinsson, Stephan Karlsén, Mariam Wallentin, Armen Rahsepari, Kim Sulocki, Mia Kihl
IMDB-betyg: 6.6/10

Handling:
Janne Långben har bestämt sig för att ta med sig Max på en riktig far-och-son-resa, där camping och fiskning står på menyn. Men Max har däremot planer på att åka och se den populära Powerline-konserten för att imponera på hans stora kärlek Roxanne.


Trots att man inte är 7 år längre så får man väl ändå titta på tecknade familjefilmer utan att det är konstigt? Inte? Hoppsan! Själv har jag svårt att inte ha barnasinnet kvar när man ger sig ut på en nostalgitripp i film-världen. Att orsaken kanske också var att den var på extrapris-delen på ICA Kvantum och en kompis tyckte att det vore ett ypperligt tillfälle att se lite tecknat, hade kanske också någonting med saken att göra.
Regissören som i det här fallet är familjefaren Kevin Lima, ligger även tillsammans med Chris Buck bakom den extremt omtyckta Disneyfilmen ”Tarzan” (1999) som i min bok verkligen är någonting extra.
När vi slog på filmen valde vi att gå all in och se den med svensk dubbning.  Dubbning är okej när det kommer till tecknat har jag kommit på. När jag var liten, och fortfarande hade problem med att hänga med i undertexterna, såg jag precis allt med svenskt tal – tecknat som otecknat. Nuförtiden blir det däremot originaltal på alla de nyare filmerna, men kan helt enkelt inte hålla mig borta från de goa klassikerna, t.ex. ”Den lilla sjöjungfrun” (1989) där jag nästan tvunget måste höra de svenska stämmorna.
Skådespelaren Jan Modin gjorde i den här filmen rösten som Janne Långben himself, han har tidigare sysslat med att dubba Långbens röst i ett flertal olika serier och filmer. Rösten till Max av Nick Atkinson, han som spelade Torleif i den roliga ”Bert” (1994) och ”Bert- den siste oskulden” (1995), som sedan dess främst jobbat med dubbningar i diverse olika projekt.
Filmen i sig är väl ingen mästerverk precis. Jag är den som heller inte varit särskilt förtjust i Långben-Musse Pigg-Kalle Anka-gänget som ung, var mest kär i Max minns jag. Max var ju så himla häftig back in the days, han svischade omkring med sin skateboard och gjorde high-fives hit och dit. Men är man däremot sugen på ett helt okej tidfördriv och lite nostalgi-känsla, så skulle jag ändå rekommendera den här.
Av mig får den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0