Shrek (2001)


Titel:
Shrek (2001)
Längd: 90 min
Genre: Animerat/Komedi/Äventyr/Familjefilm
Skådespelare (Svenska röster): Samuel Fröler, Jonas Malmsjö, Peter Haber, Helena af Sandeberg
IMDB-betyg: 7.9/10

Handling:
Träsktrollet Shrek trivs med att bo ensam i sitt smutsiga träsk. Men en dag när han vaknar har hela hans hus blivit invaderade av ett gäng sagofigurer som blivit utkörda ur riket av den onda Lord Farquaad. För att få tillbaka sitt träsk måste Shrek rädda den vackra prinsessan Fiona som lever i ett torn vaktat av en eldsprutande drake, och föra henne tillbaka till Lorden som planerar att gifta sig med henne.



Två saker som det har blivit otroligt mycket av för mig på senaste tiden är: Animerade familjefilmer och dubbningar. Den sistnämnda är jag kanske inte alltför stolt över.
Anledningen till att jag blev så himmelens sugen på just ”Shrek” är för att jag såg DreamWordks nya ”Puss in Boots 3D” (2011) när SF hade sin årliga Lucia Movie Night, där huvudrollskaraktären Mästerkatten är hämtad från ”Shrek 2” (2004). Dessutom hittade jag min gamla Soundtracks-CD i bilen och blev påmind om hur jävulskt bra musik det faktiskt är i den här filmen.
Regissörerna är den långhåriga Andrew Adamson och Vicky Jenson, där den förstnämnda även har gjort ”Shrek 2” (2004) och ”The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe” (2005).
Om vi kikar på originalrollistan så kan jag berätta att Mike Myers, Eddie Murphy och Cameron Diaz har lånat ut sina röster. En av de största anledningarna till att vi valde att se den här filmen med svensk dubbning är för att jag har jävligt svårt för skådisen Mike Myers, vet inte vad det är men jag klarar helt enkelt inte av honom.
I den svenska versionen har vi Samuel Fröler a.k.a Dr. Johan Steen i tv-serien ”Skärgårdsdoktorn” (1997-2000) som i alla fall jag var besatt av back in the days,  Jonas Malmsjö som man kan se i den svenska skräckfilmen ”Psalm 21” (2009), Helena af Sandeberg som jag själv såg senast som en av rösterna till den dubbade ”Spirited Away” (2001) ,och Peter Haber som nog är mest omtyckt som Martin Beck i de spännande ”Beck” (1997-2009)-filmerna.
När filmen först kom ut blev den en stor succé eftersom den verklighetstrogna animationen då var någonting helt nytt. Tack vare det, kammade filmen hem en Oscar i kategorin ”bästa animerade film”.
Trots att filmen inte är den klassiska ”sagan”, använde de sig ändå av en hel drös olika karaktärer från gamla goa berättelser, bl.a. Pinocchio, Tre små grisarna, Snövit och de sju dvärgarna, Peter Pan, Askungen, Robin Hood – alla med en nypa salt naturligtvis.
Det känns som att jag har så många komplimanger att ge till den här filmen att jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Men eftersom att jag är ett soundtracks-freak så får det bli just det – filmens soundtrack. Det är kort och gott F-R-U-K-T-A-N-S-V-Ä-R-T bra. Den redan nämnda animationen kanske jag inte måste lovorda igen? Den blev som sagt en sensation när den först visades, och den är så knivskarp att man faktiskt kan se Shreks porer på näsan. Filmen har dessutom riktigt härlig humor som passar lika bra för de yngre som för de äldre, vilket är en riktigt bra egenskap. Lägg dessutom till den underbara kärlekshistorien, vänskapen mellan Shrek och Åsnan, hela saga-konceptet och de härliga karaktärerna.
Av mig får den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0