The Village (2004)


Titel:
The Village (2004)
Längd: 108 min
Genre: Thriller/Drama
Skådespelare: Bryce Dallas Howard, Adrien Brody, Joaquin Phoenix, William Hurt, Sigourney Weaver, Bredan Gleeson
IMDB-betyg: 6.5/10

Handling:
Omringat av djupa skogar finns en liten avlägsen by där invånarna lever helt isolerat från omvärlden, utan varken elektricitet eller rinnande vatten. De lever i en stilla och fredlig tillvaro, men ute i den mörka skogen gömmer det sig onda varelser.



Första gången jag såg den här filmen var back in the days när jag nyss hade börjat högstadiet. Det var fortfarande på den tiden jag var rädd för precis allt och egentligen inte vågade se på någonting inom skräck/thiller-forumet, men ville spela cool och tvingade mig igenom filmer från den här genren ändå. Efter allt härdande och otaliga sömnlösa nätter, har just skräck/thiller-genren sedan några år tillbaka varit en av mina stora favoriter.
Regissören och manusförfattaren är i det här fallet M. Night Shyamalan, som ursprungligen kommer från Indien. Lite av hans grej är att använda sig av samma skådespelare flera gånger i hans olika filmer, några exempel på det är Joaquin Phoenix som både är med i den här filmen och M. Night Shyamalans ”Signs” (2002), Bruce Willis som är med i hans ”The Sixth Sense” (1999) och ”Unbreakable” (2000), och Bryce Dallas Howard som både är med i den här filmen och ”Lady in the Water” (2006). Coincidence? I think not!
Som den blinda Ivy Walker, spelar den vackra Bryce Dallas Howard, som förutom den här filmen även kan ses i förra årets ”The Help” (2011), och min love-crush Joaquin Phoenix kan man se i ”dokumentären” ”Im Still Here” (2010). Med på rollistan har vi även den Oscarsvinnande Adrien Brody som gjorde ett fantastiskt jobb i filmen ”The Pianist” (2002), men även om han gjorde ett jättebra jobb i den här filmen också, ville jag ändå bara döda hans extremt dryga karaktär som verkligen gick mig på nerverna.
Några lite mer erfarna skådespelare som också var med var Oscarsvinnande William Hurt och den alltid lika begåvade Sigourney Weaver.
Minns att högstadie-Jessica tyckte att den här filmen var suuuuuperläskig och var rädd för skogen i flera veckor efteråt. När jag däremot ser den nu känns den nästan lite pinsam. Regissören M. Night Shyamalan är precis som mig när det kommer till det faktum att vi båda älskar filmtwister, men i just den här filmen tappade han slutet en aning. Trots att skådespelarna vanligtvis är riktigt duktiga, kändes det inte som att de gav allt den här gången. Lägg också till att filmen var väldigt L-Å-N-G-S-A-M och hade en hel del sega scener som mer blev som irritationsmoment. MEN trots att manuset och skådespelarna inte gjorde sig själv rättvisa, tycker jag ändå att själva filmidén är riktigt intressant och väldigt tänkvärt, dessutom har filmen också mycket snyggt foto.
Jag ger den en svag 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0