North by Northwest (1959)


Titel:
North by Northwest (1959)
Längd: 131 min                           
Genre: Äventyr/Romantik
Skådespelare: Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Martin Landau, Edward Platt
IMDB-betyg: 8.6/10

Handling:
Roger Thornhill råkar på mindre än ett dygn ut för en rad olika missförstånd, han blir bl.a. oskyldigt utpekad som mördare, rattfyllerist och bilstöld, vilket tvingar honom att fly för sitt liv. Ett gäng farliga mördare tror dessutom att han är en FBI-agent som är ute efter att avslöja dem.
Han träffar även den vackra Eve, som först verkar vara drömkvinnan men som efter tag visar sig ha egna hemligheter…


Jag är tjejen som i princip aldrig tittar på tv längre. Tycker ofta att det känns konstigt att behöva passa speciella tider, invänta långa reklamer och slaviskt följa tv-tablån. Det fungerar helt enkelt inte när man ser så pass mycket film som jag gör. MEN, ”North by Northwest” eller ”I sista minuten” som den heter på svenska, såg jag faktiskt av en ren slump på tvn. Har faktiskt varit sugen på att se den flera gången, just därför passade det perfekt att den gick på televisionen.
Regissören är den flerfaldigt Oscarsnominerade filmgurun Alfred Hitchcock (1899-1980) som hos många människor runt om i världen är en klar favorit. Första filmen jag såg av honom var hans hyllade thriller ”Psycho” (1960), som jag genast älskade!
Alfred Hitchcock hade precis som många andra regissörer några typiska kännetecken som gör att publiken ska tänka ”-Aha, det här är en Hitchcock-film”, bl.a. använde han sig ofta av blonda kvinnor, av badrum, och flitigt av falsk identitet på sina huvudroller bl.a. i ”Jag bekänner” (1953), ”Fel man” (1956), ”Frenzy” (1972), dessutom brukade han också vara med som statist i sina egna filmer.
Huvudrollen Roger spelas av den otroligt stilige Cary Grant med den karismatiska stjärt-hakan, den perfekta solbrännan och det felfria vattenkammade håret med ett stänk av gråa hårstrån. Det här är första filmen jag ser med honom, men han är även med i ”His Girl Friday” (1940) och ”Penny Serenade” (1941).
Rollen som den vackra och förföriska Eve spelas av skådespelerskan Eva Marie Saint (blond) som vann en Oscar för filmen ”On the Waterfront” (1954).
I ärlighetens namn känner jag mig ganska splittrad när det kommer till att betygsätta den här filmen. Ena sidan av mig tycker att den är långsam, överspelade skådespelare, smått puckad, och främst överskattad. Medan jag också känner att den är väldigt underhållande, smårolig, oväntad och supercharmig. Tror det kan bero mycket på vilket sorts humör man är på. Just nu vill jag nämligen hålla med IMDb som har röstat fram den på plats #37 på topp 250-listan och resten av världen till att ge den 5/5, men en annan dag kommer jag kanske tänka att den helt enkelt är jävligt överskattad…
Just nu får den en svag 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0