The Amityville Horror (2005)


Titel:
The Amityville Horror (2005)
Längd: 90 min
Genre: Skräck
Skådespelare: Ryan Reynolds, Melissa George, Jimmy Bennett, Jesse James, Chloe Grace Moretz
IMDB-betyg: 5.8/10

Handling:
Familjen Lutz har just flyttat in i ett ståtligt hus vid vattnet, som trots vetenskapen om att det begåtts ett familjemord där tidigare, bestämde sig för att flytta in ändå. Till en början verkar allt frid och fröjd i det stora huset, men efter tag börjar konstiga saker hända.
28 dagar efter att familjen flyttade in i sitt drömhus, blir de tvungna att fly för deras liv!


Om jag ser en film som är ”based on a true story”, blir jag alldeles lyrisk och låter fingrarna genast smattra över Internets enorma värld. Jag blir som besatt av att veta EXAKT vad som hade hänt, när, hur och varför. Därefter brukar jag alltid gå runt och känna mig jättemallig för att jag tycker mig veta så extremt mycket mer än resten av världen. En av mina sämre egenskaper kanske?
 Just ”The Amityville Horror” är baserad på en bok skriven av Jay Anson som bygger på intervjuer av den riktigiga familjen Lutz - som tjänade storkovan på att sälja rättigheterna om deras verklighetsbaserade berättelser.
Det har kommit ut massvis med filmer och dokumentärer om just det här huset på Long Island, men den kändaste har nog varit den Oscarsnominerade ”The Amityville Horror/ Huset som gud glömde” (1979) av Stuart Rosenberg.
Regissören till 2005’s tolkning gjordes av Andrew Douglas som just nu håller på att filma den verklighetsbaserade thrillern ”uwantme2killhim?” (2012), som spontant verkar spännande!
Rollen som George Lutz gör snyggingen Ryan Reynolds, som nog de flesta kopplar ihop med romantiska chickflicks i stil med ”The Proposal” (2009) och ”Just Friends” (2005), men han har även varit med i lite grövre filmer så som den otroligt braiga ”Buried” (2010).
Som Ryan Reynolds fru spelar Melissa George som faktiskt har varit med i rätt så många thrillers/skräck i sina dagar, bl.a. ”Triangle” (2009) och ”30 Days of Night” (2007).
Som ett av de många barnen spelade den då väldigt unga Chloe Grace Moretz som jag nästan kan lova kommer bli ”the new big thing” om några år i Hollywood, eftersom jäntan’ verkligen är jättebegåvad! Henne kan man kika på i både den actionfyllda ”Kick-Ass” (2010) och i remaken av den svenska ”Let Me In” (2010).
En helt oplanerad skådespelare som det däremot blev lite mycket av förra helgen var utan tvekan den unga Jimmy Bennett som både i den här och i ”Orphan” (2009) spelade son. Helt oplanerat. Jag lovar.
Förutom Ryan Reynolds oförskämt vaxade och snygga överkropp (som han flashade i varannan scen) får man även vittna ett handfull spöken i olika skepnader, präster och läskiga klockslag.
Precis som jag nämnde i början ska den här filmen vara baserad på verkliga händelser, vilket är superläskigt naturligtvis, sen är det såklart en annan femma om berättelserna verkligen är sanna. Den här typen av filmer som är baserade på böcker brukar nästan alltid ha lite lösa trådar här och där, vilket man får ha överseende med.
Men som sagt, gillar man välformade överkroppar och spöken så rekommenderar jag den här!
Av mig får den en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0