The Hangover (2009)


Titel:
The Hangover (2009)
Längd: 100 min
Genre: Komedi
Skådespelare: Bradley Cooper, Zach Galifianakis, Ed Helms, Justin Bartha, Jeffrey Jeong, Ken Jeong, Mike Tyson
IMDB-betyg: 7.9/10

Handling:
Efter en vild svensexa i Las Vegas vaknar Phil, Stu och Alan upp med världens baksmälla och upptäcker att de har tappat bort brudgummen Doug. Med en tigen i badrummet, en borttappad tand och ett okänt spädbarn i garderoben, ger de sig ut för att hitta den borttappade Doug innan bröllopet börjar.


Är man sugen på en klassisk komedi är det här verkligen någonting jag rekommenderar! Drar man inte på smilgroparna i den här filmen är man helt enkelt en tråkig människa. Punkt.
Regissören är den snyggt åldrade mannen Todd Phillips, som även ligger bakom filmens uppföljare ”The Hangover: Part II” (2011) och den grymma komedin ”Due Date” (2010) som jag faktiskt såg på bio förra året.
Huvudrollerna i den här filmen delas av Bradley Cooper, Ed Helms och Zach Galifianakis. Om vi börjar med den förstnämnda så är det bara de senaste åren han har kommit igång ordentligt med sin skådespelarkarriär som nu gör att han ligger på toppen, tidigare i år spelade han mot Robert De Niro i filmen ”Limitless” (2011).
Skådespelaren som har rollen som den nördiga tandläkaren Stu, Ed Helm, har jag i ärlighetens namn lite problem med, eftersom jag är helt besatt av den hysteriskt roliga tv-serien ”The Office US” (2005-) där han spelar mitt hat-objekt Andy Bernard, har jag svårt att skilja personerna isär.
Rollen som den korkade Alan spelas av Zach Galifianakis som man även kan se i den redan nämnda ”Due Date” (2010) där han spelar mot Robert Downey Jr. Han har ett väldigt karakteristiskt utseende med en stor ölmage och massor med skägg – han ser faktiskt ut som en hårig fitta i ansiktet, eller som ett smalt alternativ till Joaquin Phoenix i ”Im Still Here” (2010), men man älskar honom ändå.
Med på rollista har vi även Jeffret Tambor från bl.a. min nyss sedda ”Meet Joe Black” (1998), boxaren Mike Tyson och den extremt korta Ken Jeong som spelar en av rösterna i ”Zookeeper” (2011).
Förutom att filmen är hysteriskt rolig, har den även ett G-R-Y-M-T soundtrack som jag redan petat in på Iphonen och lyssnat satan ur.
Trots att humor oftast är ganska omogen, skrattar jag ändå åt alla grova skämt.
Jag ger den 4/5



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0