Paul (2011)


Titel:
Paul (2011)
Längd: 104 min
Genre: Komedi/Sci-fi
Skådespelare: Simon Pegg, Nick Frost, Jason Bateman, Jane Lynch, Seth Rogen, Kristen Wig, Sigourney Weaver, Bill Hader, Joe Lo Truglio, John Carroll Lynch, Jeffrey Tambor
IMDB-betyg: 7.2/10

Handling:
Sci-fi nördarna Graeme och Clive har just besökt Comic-Con. Under deras roadtrip, strax utanför Area 51, möter de utomjordingen Paul som behöver hjälp att fly från regeringen.

Det här är en komedi för oss sci-fi fantaster!
Filmen är regisserad av Greg Mottola, en skallig man som tidigare gjort ”Superbad” (2007), ”Adventureland” (2009) och ”The Daytrippers” (1996). Hans utseende påminner om våra svenska sångare Bröderna Rongedal, och det skulle inte komma som en överraskning om han var den tredje borttappade tvillingen.
Radarparet Nick Frost och Simon Pegg står inte bara bakom manuset till den här filmen, utan även framför kameran som de två nördiga huvudrollerna. Några av de grymma filmerna de varit med i tillsammans är bl.a. ”Shaun of the Dead” (2004), ”Hot Fuzz” (2007) och ”Grindhouse” (2007). Nyligen såg jag även Simon Pegg i den svarta komedin ”Burke and Hare” (2010).
Som rösten till utomjordingen Paul har vi komikern Seth Rogen, som enligt mig är hur charmig som helst och i princip allt han säger är satans roligt! Han kan man se i ”Knocked Up” (2007, ”Superbad” (2007), ”Pineapple Express” (2008) och den senaste jag sett med honom i ”The Green Hornet” (2011).
Med på listan har vi också Jason Bateman som jag senast såg mot Jennifer Aniston i ”The Switch” (2010) och Jane Lynch som spelar Sue Sylvester i serien ”Glee (2009-). Men det roligaste av allt måste nog vara att den trefaldigt Oscarsnominerade Sigourney Weaver också var med på ett hörn, hon är ju mest känd som Ripley i ”Alien” (1979-19979)-filmerna som är några av de bästa och mest populära sci-fi filmerna genom tiderna.
En sak som jag älskar i sådana här typiska komedier är att man nästan alltid känner igen alla skådespelarna och att de tidigare på något sett nästan alltid jobbat med varandra förut, de blir som en enda stor familj allihop.
Jag rekommenderar verkligen den här filmen till de som vanligtvis gillar sci-fi eftersom de kommer känna igen legender och repliker från de gamla klassikerna. De som tidigare även gillar filmer med Simon Pegg och Nick Frost kommer definitivt inte bli besvikna.
Jag ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0