The Adjustment Bureau (2011)


Titel:
The Adjustment Bureau (2011)
Längd: 106 min
Genre: Romantik/Thriller/Action
Skådespelare: Matt Damon, Emily Blunt, Anthony Mackie, John Slattery
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Just när David Norris är på väg ut för att hålla ett politiskt tacktal träffar han Elise på herrarnas toalett. De kysser varandra och blir handlöst förälskade, men just i det ögonblicket inleder ett gäng mystiska män en konspiration att hålla de isär.

Måste nog säga att jag gillar den här filmen, faktiskt riktigt mycket! Det tar ett tag innan man förstår vad som händer och fram till dess blir den faktiskt ganska spännande och smart.
För inte allt för längesedan hade jag en liten crush på Matt Damon, då såg jag ”The Bourne Identity” (2002), ”The Bourne Supremacy” (2004), ”The Bourne Ultimatum” (2007) och ”Hereafter” (2010). Eftersom det här är den vanliga typen av filmer som han vanligtvis brukar göra är han bekväm i rollen som David Norris, han gör ett bra jobb med andra ord.
Emily Blunt spelar den kvinnliga huvudrollen, henne har jag konstigt nog lite problem med, tror det kan ha att göra med att hennes utseende gör att hon ibland kan se lite dryg ut. Henne känner i alla fall jag mest igen som assistenten i ”The Devil  Wars Prada” (2006) mot Meryl Streep och Anne Hathaway.
Filmen är hur som helst gjord av George Nolfi, som tidigare jobbat med Matt Damon förut i den redan nämnda ”The Bourne Ultimatum” (2007).
Filmen var smart och (om man ser den i HD) väldigt snyggt gjord. Antar att de vill förmedla den otroligt klyschiga ”Kärleken övervinner allt”, med tusen utropstecken bakom. Men det lockar även till den klassiska diskussionen ”Är vi i kontroll över vårt eget öde?”.
Ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0