The Piano (1993)


Titel:
The Piano (1993)
Längd: 121 min
Genre: Drama
Skådespelare: Holly Hunter, Sam Neill, Harvey Keitel, Anna Paquin
IMDB-betyg: 7.5/10

Handling:
Den stumma kvinnan Ada och hennes lilla dotter Flora åker iväg till Nya Zeeland för ett arrangerat bröllop med den relativt rika Alisdair Stewart. De två sakerna som betyder mest för Ada är hennes dotter och det pianot hon ägt hela sitt liv, som har kommit att fungera som ett sätt att uttrycka sig i en annars stum tillvaro.
När de väl anländer till deras nya hem får hon däremot känslor för Alisdair vän George.

Vill börja med att säga att jag fullkomligt älskar den här filmen! Älskar!
Holly Hunter gör ett otroligt jobb som den stumma Ada, hon vann även en Oscar för sin prestation. Det är såklart också sjukt roligt att hon även gör de flesta pianoscener själv, det är hon som spelar pianot med andra ord. Brukar man kolla på serien ”Saving Grace” (2007-2010) känner man förmodligen igen huvudrollen Grace Hanadarko, som spelas av just Holly Hunter.
Anna Paquin, som då var väldigt liten, känner nog de flesta igen som Sookie Stackhouse från serien ”True Blood” (2008-), men som jag senast såg i dramat ”The Romantics” (2010). Personligen tycker jag att hon var sjukt mycket bättre då än vad hon är nu, eftersom hon ibland kan kännas lite konstlad. Även hon vann en Oscar för sin roll som lilla dottern Flora.
Harvey Keitel, som spelade George, känner jag igen jättemycket men kan inte riktigt sätta fingret på från vart. Han har hur som helst varit med i jävulskt mycket filmer i sina dagar.
Med på rollistan har vi även Sam Neill, en man som de flesta nog känner igen från bl.a. ”Jurassic Park” (1993) och ”Jurassic Park III” (2001). Jag såg honom däremot senast i mini-serien ”The Triangle” (2005).
Regissören heter Jane Campion, som även hon vann en Oscar för den här filmen. Vi ligger alltså nu uppe i hela tre Oscar för ”The Piano” (1993). Behöver jag säga att hon gjorde ett fantastiskt jobb?
För en klassisk-musik-nörd som mig, måste jag nog säga att soundtracket är helt fenomenalt.
Filmen är vacker, sorglig, snyggt gjort och med otroliga skådespelarinsatser! Ett måste att se!!
Jag ger filmen en stark 4/5


Kommentarer
Postat av: i i d z. [PHOTOGRAPHY]

hey! :D

allt bra idag? ^^



KRAM!

2011-07-21 @ 21:09:50
URL: http://prinsesc.blogg.se/
Postat av: Malin

kanske man ska kolla på då :P

2011-07-21 @ 21:15:31
URL: http://maalinericsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0