4.3.2.1 (2010)


Titel:
4.3.2.1 (2010)
Längd: 117 min
Genre: Thriller/Action/Drama
Skådespelare: Ophelia Lovibond, Emma Roberts, Tamsin Egerton, Shanika Warren-Markland, Noel Clarke
IMDB-betyg: 5.8/10

Handling:
Vi får möta fyra vänner och historien bakom ett gäng stulna diamanter.
Shannon har just blivit lämnad av sin mamma och är på gränsen till självmord. Joanne tvingas jobba i en 24/7-öppen affär eftersom hennes syster bara ränner omkring efter killar. Den rika Cassandra är på väg till NY för att träffa en kille hon bara pratat med över internet, och Kerrys kämpar med sin struliga bror och modet att komma ut för hennes familj att hon är lesbisk.

Jag känner nu i efterhand att handlingen låter fruktansvärt mycket seriösare än det egentligen är, så ha i åtanke att det inte är lika allvaligt som det låter.
En av regissörerna och manusförfattaren, Noel Clarke, är för mig tidigare nästan helt okänd. Förutom hans roll i den här filmen har jag faktiskt inte sett honom i någonting annat. Mark Davis är den andra regissören, och precis som den förstnämna har jag inte kommit i kontakt med honom innan heller.
En av huvudrollerna gjordes av Emma Roberts, en tjej som jag tidigare sett i bl.a. ”It’s a Kind of a Funny Story” (2010) och ”Wild Child” (2008).
Ophelia Lovibond har jag nästan alltid sett i lite halvpuckade roller, så för mig var det jättekonstigt att vänja av henne från den lite roliga tjejen till den deprimerade tonåringen. Senaste filmerna med henne har varit ”No Strings Attached” (2011), ”London Boulevard” (2010) och ”Chatroom” (2010).
Tamsin Egerton spelade i den här filmen den rika Cassandra som åkte iväg för att träffa internetkillen, och förutom från hennes sjukt fina hår är hon även modell men har inte varit med i några speciellt kända filmer.  Shanika Warren-Markland spelade den halvkaxiga lesbiska tjejen och har sedan tidigare jobbat med filmens regissör Noel Clarke i ”Adulthood” (2008).
Jag tycker att filmen var smart och genomtänkt, vilket är två riktigt goda egenskaper. Gillar även hur de klipper ihop alla berättelser så att det i slutet passar ihop med de små detaljerna. Men däremot kände jag ändå att filmen inte nådde ända fram, även fast idén var bra!
Ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0