The Rocky Horror Picture Show (1975)


Titel:
The Rocky Horror Picture Show (1975)
Längd: 100 min
Genre: Musikal/Komedi/Skräck
Skådespelare: Tim Curry, Susan Sarandon, Richard O’Brien, Barry Bostwick, Patricia Quinn, Jonathan Adams, Peter Hinwood, Meat Loaf, Charles Gray
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Janet (Susan Sarandon) och hennes pojkvän Brad (Barry Bostwick) är ute på en romantisk resa då de plötsligt får punktering på bilen och tvingas söka skydd från regnet hos transvestiten/vetenskapsmannen Dr. Frank-N-Furter (Tim Curry).

Jag vågar nästan gå så långt att kalla den här rullen för ”kult”, nästan!
Spontant känns det ganska ovanligt med skräck/komedi-musikaler, men den här har minsann lyckats!
Tim Curry gör ett helt galet bra jobb med att spela transvestit/galenpanna, och det är även värt att notera vilken bra form han var i på den tiden, om man jämför med nu då han faktiskt ser ut som en psykopat. De senaste filmerna jag sett honom i är ”Burke and Hare” (2010) och ”The Three Musketeers” (1993), förutom de jag just skrev har han även lånat ut sin röst till ett dussin olika barnprogram på engelska.
Den kvinnliga huvudrollen Janet gjordes av Susan Sarandon som har blivigt Oscarsnominerad hela fem gånger, var av en hon vann. Hon är mest känd från ”Dead Man Walking” (1995) där hon vann Oscar, ”Thelma & Louise” (1991) och den lite nyare ”The Lovely Bones” (2009). Själv såg jag henne senast i ”Peacock” (2010).
En rolig grej är att han som spelade Riff Raff, Richard O’Brien är samma karl som faktiskt varit med och skrivigt musiken till musikalen.
Om sanningen ska fram är det bara Tim Curry och Susan Sarandon som har lyckats fått sig en någorlunda skådespelarkarriär efter ”The Rocky Horror Picture Show”, medan resten är och förmodligen kommer förbli relativt okända.
Det här är en film av Jim Sharman som för mig är helt okänd sedan tidigare, vilket jag tycker är lite synd eftersom filmen faktiskt var riktigt underhållande.
En rolig detalj i filmen som kanske är lite klurig att upptäcka är att Tim Curry och tre andra av filmens karaktärer faktiskt är med i första scenen, men de står längst bak i folksamlingen.
Jag tycker som sagt att den här filmen var hur bra som helst! Om man bortser från det faktum att jag är en stor musikal-nörd, så tycker jag ändå att den var komisk och jävligt underhållande.
Tim Curry gjorde helt klart det bästa framförandet, det var även han som enligt mig var orsaken till varför den blev så bra som den faktiskt blev.
Soundtracket är jäkligt medryckande och det kommer verkligen inte dröja länge innan jag kommer kunna alla låtarna utantill.
Jag ger filmen 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0