Red Riding Hood (2011)


Titel:
Red Riding Hood (2011)
Längd: 100 min
Genre: Äventyr/”Thriller”
Skådespelare: Amanda Seyfried, Shiloh Fernandez, Lukas Haas, Gary Oldman, Billy Burke, Max Irons
IMDB-betyg: 4.9/10

Handling:
Valerie (Amanda Seyfried) lever i en liten by ute i skogen, där hela deras liv kretsar kring den hemska varulven som kommer varje fullmåne. Valerie har blivigt bortlovad till Henry, men hennes hjärta finns hos skogshuggaren Peter (Shiloh Fernandez).
När varulven, som inte tagit en människas liv på flera år, plötsligt har börjat igen tillkallas Fader Salomon (Gary Oldman) för att hjälpa dem.  När Fader Salomon berättar att varulven egentligen är en människa som är dömd att förvandlas varje fullmåne, sprider de skräck i den lilla byn och de börjar misstänka varandra.

Mestadels baserad på den gamla ”Rödluvan”-legenden, kommer här ett försök att hoppa på fantasy/badboys/onaturliga djur-tåget. Jag drar självklart en parallell till hela Twilight-patrasket, eftersom regissören Catherine Hardwicke är den gemensamma nämnaren. Hon har nämligen haft ett finger med i spelet till båda filmerna. Det är även lite roligt att Billy Burke, som spelade pappan i ”Twiligt” (2008) – även spelar pappan i den här filmen.
Personligen har jag en stor förkärlek till Amanda Seyfried, så med andra ord kan jag inte klaga på henne! Hon spelade mot Julianne Moore och Liam Neeson i den senaste filmen jag såg med henne, ”Chloe” (2009).
Vill även påpeka att jag skrev i inlägget om ”Deadgirl” (2008) att Shiloh Fernandez dels var sjukt snygg, och dels att han ser riktigt jävla bad-ass ut, vilket verkligen come true eftersom han här spelade en manlig skogshuggare. Nu är det bara hålla tummarna att han inte fastnar i flickfavorit-facket.
Filmen är som sagt hämtad ur den 700-åriga legenden, men det är många detaljer som inte riktigt stämmer överrens, så den borde kallas Rödluvan 2.0.
Alltså, filmen var absolut ingen höjdare och de fanns flera hål i berättelsen, men den hade ändå ett mycket stort underhållningsvärde! Det kan också ha att göra med att jag såg den på bio, och då blir ju nästan alla filmer bra.
Ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0