Hesher (2010)


Titel:
Hesher (2010)
Längd: 106 min
Genre: Drama
Skådespelare: Joseph Gordon-Levitt, Devin Brochu, Natalie Portman, Rainn Wilson, Piper Laurie, Brendan Hill, John Carroll Lynch
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Den 12 åriga T.J och hans pappa har flyttat in hos hans farmor sedan hans mamma dog i en bilolycka. I skolan blir han mobbad, och han är dessutom orolig för hans pappa som gått ner sig fullständigt efter den tragiska olyckan. Av ett misstag kommer han däremot förbi hårdrockaren Hesher…


Jag är faktiskt riktigt, riktigt imponerad över den här filmen! Det är ganska otroligt att de ändå lyckats få in så pass många olika ”händelser” i en och samma film, utan att det blir pajigt.
Det här är regissören Spencer Sussers debut inom spelfilmer, då han tidigare bara hållit på med diverse kortfilmer. Att det är just hans första egna film gör bara att jag blir ännu mer imponerad över hans talanger och jag är säker på att man borde hålla ett extra getöga på honom i framtiden.
Den som man definitivt SKA hålla ett getöga på är den otroligt talangfulle skådespelaren Joseph Gordon-Levitt. Grejen med honom är att han är vansinnigt lik min älskade favoritskådis Heath Ledger (dog en hastig död -08), vilket känns helt sjukt men samtidigt väldigt spännande. Att han dessutom verkar vara en jävligt skön kille privat, gör inte saken värre direkt. Istället för att blicka bakåt tänker jag istället ta upp några aktuella filmen som framtids-Jessica måste se (note to self): ”50/50” (2011) mot Seth Rogen, Steven Spielbergs ”Lincoln” (2012) mot Daniel Day-Lewis och Tommy Lee Jones, OCH den otroligt hajpade filmen ”The Dark Knight Roses” (2012) av Christopher Nolan. Jag är säker på att han kommer att vara G-R-Y-M i allihop!
Med på rollistan finns dessutom Rainn Wilson som nästan oavkortat kopplas ihop med komediserien ”The Office” (2005-) där han spelar karaktären Dwight Schrute, den vackra Natalie Portman som jag senast såg i ”Love and Other Impossible Pursuits” (2009), ”Black Swan” (2010), ”Star Wars: Episode I – The Phantom Menace” (1999), ”Star Wars: Episode II – Attack of the Clones” (2002) och ”Star Wars: Episode III- Revenge of the Sith” (2005). Vi får heller inte glömma Devin Brochu som spelade T.J och som faktiskt var riktigt bra för att vara en ”barnskådespelare”
Jag är en sån som fullständigt hatar ligister, och om jag hade stött på karaktären Hesher i verkligheten så skulle jag förmodligen smälla till honom rejält eftersom han beter sig som ett klassiskt asshole. Däremot är det ändå någonting med honom som gör honom väldigt intressant. Om det har att göra med att Joseph Gordon-Levitt växt på sig eller om det har att göra med hela ”dum-i-huvudet-fast-ändå-djupa-känslor”-auran som Hesher går omkring med, vet jag faktiskt inte. Men förmodligen är det en kombo av dem båda!
Jag ger den här filmen 4/5, och en tumme upp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0