Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith (2005)


Titel:
Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith (2005)
Längd: 140 min
Genre: Action/Äventyr
Skådespelare: Hayden Christensen, Natalie Portman, Ewan McGregor, Samuel L. Jackson, Ian McDiarmid, Jimmy Smits, Anthony Daniels
IMDB-betyg: 7.8/10

Handling:
Anakin Skywalkers krafter har blivit otroligt starka. När hans älskade Padmé berättar att hon väntar deras barn, får han en föraning att hon dör i förlossningen. Den onda Palpatine lurar honom att gå över till en mörka sidan för att kunna rädda hennes liv, och han sätter både sin vänskap med Obi-Wan och sitt äktenskap på spel.


Det är här det händer! Länken mellan de originella filmerna: ”Star Wars: Episode IV- A New Hope” (1977), ”Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back” (1980), ”Star Wars VI – Return of the Jedi” (1983), och de nyare filmerna: ”Star Wars: Episode I – The Phantom Menace” (1999), ”Star Wars: Episode II – Attack of the Clones” (2002) plus denna, slutar här och nu!
Precis som de två föregående filmerna och den första, är även den här regisserad och skriven av George Lucas, med precis samma skådespelare – Hayden Christensen, den vackra Natalie Portman, Ewan McGregor och Ian McDiarmid.
När det brukar listas filmskurkar är det alltid någon som nämner Darth Vader (som jag snarare skulle kallat ”en tragisk hjälte” istället för ”skurk”), men den som egentligen borde finnas med på listan är utan tvekan Palpatine! Usch vad jag hatar den mannen alltså. Vill bara nacka honom!
Precis som i alla de tidigare filmerna är filmens varumärke med, nämligen meningen ”I have a bad feeling about this”, vilket är en kul liten detalj som har följt med i film efter film.
Den här filmens måste egentligen upplevas, men tro mig när jag säger att man sitter som i en trans av gåshud när man får svaret på den viktigaste frågan; hur Anakin Skywalker blir den fruktade Darth Vader.
Det här är egentligen den första av de nyare filmerna som faktiskt håller måttet!
Av mig får den nästan 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0