The Princess and the Frog (2009)


Titel:
The Princess and the Frog (2009)
Längd: 97 min
Genre: Familj/Äventyr/Romantik
Skådespelare (Röster): Anika Noni Rose, Bruno Campos, Michael-Leon Wooley, Keith David, Jennifer Cody, Jim Cummings, Oprah Winfrey
IMDB-betyg: 7.2/10

Handling:
Den självgoda prinsen Naveen av Maldonia blir förvandlad till en groda av en elak Voodoo-doktor vid namn Dr. Facilier. För att bryta förtrollningen kysser han servitrisen Tiana, men eftersom hon inte är en prinsessa så förvandlas hon också till en groda. De tvingas ge sig iväg till den goda Mama Odie som bor i träsket för att be om ett motgift, men det visar sig vara svårare än de trott.


Mmmm, jag älskar Disneyfilmer! Just den här har de tecknat precis som de gamla goda klassikerna från back in the days, bl.a. som min favorit ”Den lilla Sjöjungfrun” (1989).
Regissörerna till den här filmen har jag nämnt förut, kompanjonerna Ron Clements och John Musker, som bl.a. ligger bakom ”Skattkammarplaneten” (2002), ”Den lilla Sjöjungfrun” (1989), ”Aladdin” (1992) och ”Herkules” (1997)…ett gäng titlar som verkligen värmer lite extra i lill-hjärtat mitt!
Huvudrollsrösten Tiana görs av skådespelerskan Anika Noni Rose som bl.a. haft en roll i ”Dreamgirls” (2006) tillsammans med Beyoncé Knowles.
Prinsen Naveens röst kommer ifrån Bruno Campos som tidigare har medverkat i en hel del olika tv-serier, bl.a. några avsnitt av ”Nip/Tuck” (2003-2010) där han hade rollen som Dr. Quentin Costa.
The bad guy, som här spelades av Keith David, är nu i år 2011 aktuell i hela 12 olika saker…Herrege vad han jobbar!
Precis som den redan nämnda skådespelerskan Anika Noni Rose, är också Michael-Leon Wooley med i ”Dreamgirls” (2006). Den här filmen är därför inte första gången de är aktuella tillsammans.
Nu på senare tid har det blivit väldigt populärt att använda sig av andra hudtoner än ”vita” – som syntes i alla de tidigare Disney och Pixars filmer. Precis som i ”Up” (2009) där de för första gången någonsin använder en asiatisk huvudroll, använder de här en afrika-amerikans hjälte för första gången. Det är på tiden, tycker jag!
En annan sak som också är väldigt ovanligt i Disneyfilmer är att skådespelarna både gör rösterna OCH sjunger, den här filmen är den enda (plus ”Beauty and the Beast” (1991)) som faktiskt är så!
Jag är ju en sådan som älskar Disneyfilmer, det kan helt enkelt inte bli dåligt enligt mig. Just den här är inget undantag!
Av mig får den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0