Up (2009)


Titel:
Up (2009)
Längd: 96 min
Genre: Familj/Äventyr
Skådespelare: Edward Asner, Christopher Plummer, Jordan Nagai, Delroy Lindo, Bob Peterson
IMDB-betyg: 8.3/10

Handling:
Den 78 åriga gubben Carl Fredricksen bestämmer sig en dag för att leva ut sin barndomsdröm och utforska Sydamerika. Han fäster tusentala färggranna ballonger i taket på huset och flyger iväg. Med på resan har däremot den 8 åriga scouten Russell råkat följa med.


När det kommer till nya animerade filmer hör man mig oftast tjata på att det ”alltid var bättre förr”, däremot har det kommit några riktigt grymma familjefilmer såhär de senaste åren som verkligen står i en klass försäg. Snackar naturligtvis om ”Coraline” (2009), ”Rio” (2011) och typ ”Tangled” (2010).
Disney Pixar har ett rykte om sig att vara top notch när det kommer till härliga animerade filmer, de har bl.a. lyckats skita ur sig ”Toy Story” (1995), ”Finding Nemo” (2003), ”Rattatouille” (2007), ”Wall-E” (2008) och ”Monsters Inc” (2001).
”Up” eller ”Upp” som den heter på svenska, är regisserad av Pete Docter och Bob Peterson, där båda faktiskt gör röster till filmen. Den förstnämna ser allvarligt talat ut som en korsning mellan Frankenstein och en hårlös Bigfoot, men han är däremot ett smärre geni och då får man lov att faktiskt se ut hur som helst. Punkt.
Mannen bakom huvudrollsrösten är Edward Asner, som är efter lite eftertanke en för mig i princip okänd herre som tidigare varit med i vansinnigt mycket ”dynga”, men som däremot ser ur som en söt gammal gubbe.
Christopher Plummer känns däremot igen från bl.a. ”A Beautiful Mind” (2001) där Russell Crowe spelar huvudrollen. DOCK är han aktuell med ”The Girl with the Dragon Tattoo” (2011) som är baserad på vår egna svenska film ”Män som hatar kvinnor” (2009) av Stieg Larssons bok med samma namn.
Förutom att ha vunnit hela två, välförtjänta, Oscars så liggen den även på IMDb´s topp 250 på plats #101, inte dåligt!
En liten rolig grej som gänget på Pixar gör är att ha som tradition att John Ratzenberger alltid gör röst till en liten karaktär i varje film. Detta gör honom till den enda skådespelaren någonsin som ”varit med” i alla Pixars filmer.
Detta är en berättelse som vänskap, en väldigt udda vänskap visserligen, men fortfarande en vänskap starkare än någonting annat! Jag fullkomligt älskar lyckoruset man får efter att ha sett den här typen av film, man slås av en tillfällig känsla av total lycka. Lovar, fick jag inte då och då unna mig animerade familjefilmer skulle jag troligtvis börja snorta kokain.
Precis som med alla andra animerade filmer rekommenderar jag naturligtvis att man ska se den i HD-kvalitet för att helt enkelt få ut det bästa ur upplevelsen.
Avslutar med den klämmiga frasen som stod på hemsidan Filmtipset.se om filmen: ”Så nästa gång du letar efter äventyr – se Upp!”
Jag ger den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0