Fight Club (1999)


Titel:
Fight Club (1999)
Längd: 139 min
Genre: Drama
Skådespelare: Edward Norton, Brad Pitt, Helena Bonham Carter, Jared Leto
IMDB-betyg: 8.8/10

Handling:
Huvudpersonen lider av sömnlöshet, har en alldaglig lägenhet, ett alldagligt jobb och ett alldagligt liv. En dag träffar han av en slump Tyler Durden, som visar honom hur det är att leva.


Av hänsyn till de som av en slump råkar läsa det här och som inte tidigare har sett filmen (se den isåfall!!) så är jag sparsam med mina ord, för att helt enkelt inte spoila någonting. Regissören David Fincher är nämligen expert på spännande och oväntade twistrar. Jag fullkomligt älskar alla hans filmer och några av dem är: ”The Game” (1997), ”Seven” (1995), ”Panic Room” (2002) och ”Zodiac” (2007).
Som huvudperson är den alltid lika duktiga och tvåfaldigt Oscarsnominerade Edward Norton. Om det är någon skådespelare som jag har sjuk respekt över så är det utan tvekan Edward. Om jag, mot förmodan, skulle möta karln på stan så skulle jag förmodligen dö. Allvarligt. Om man precis som jag älskar honom så rekommenderar jag att man ska kika på ”American History X” (1998), ”The Incredible Hulk” (2008) som faktiskt är sjukt mycket bättre än ettan, ”Red Dragon” (2002), och ”Primal Fear” (1996).
Som Tyler Durden med den välkända six-packen spelar Brad Pitt. En man som spontant är ganska klyschig, men som verkligen är en jätteduktig och framgångsrik skådespelare. Några av filmerna han har varit med i är ”Twelve Monkeys” (1995), ”Seven” (1995), ”The Curious Case of Benjamin Button” (2008), ”Babel” (2006) och ”Inglourious Basterds” (2009).
Men på rollistan har vi dessutom den lite smått galna och underbara Helena Bonham Carter som jag senast såg i ”Harry Potter and the Deathly Hollows: Part 2” (2011), men hon har dessutom varit med i ”Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street” (2009), ”The King’s Speech” (2010) och ”Alice in Wonderland” (2010).
Filmen är nominerad för en Oscar, och ligger på nr #14 av IMDbs lista över bästa filmerna genom tiderna, det kallar jag för ett bra betyg!
Personligen tycker jag att filmen har en av världshistoriens bästa twist, vilket är lite av regissören David Finchers grej. Filmen är dessutom oerhört häftig, spännande, smart och med toppklassikt skådespel!
Av mig får den 5/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0