Se7en (1995)


Titel:
Se7en (1995)
Längd: 127 min
Genre: Thriller
Skådespelare: Morgan Freeman, Brad Pitt, Gwyneth Paltrow, Kevin Spacey
IMDB-betyg: 8.7/10

Handling:
Två detektiver jagar en psykopatisk seriemördare som dödar sina offer efter de sju dödssynderna.


Trots att jag såg den här filmen bara häromdagen är jag ändå skitsugen på att se den igen!
Förutom de två Oscarsnomineringarna ligger den även som nummer 27 på topp 250-listan på IMDb, pretty good movie med andra ord!
Regissören David Fincher är en av mina favoriter. Han är helt enkelt grym i det mesta han gör. Några av hans bästa, och mest kända, filmer är; ”Alien 3” (1992), ”Fight Club” (1999), ”Panic Room” (2002), ”Zodiac” (2007), ”The Curious Case of Benjamin Button” (2008) och hans senaste ”The Social Network” (2010). Okej, jag är medveten av att jag just räknade upp i princip alla filmer han gjort, men han är som sagt grym i allt han gör! Dessturom är han just nu aktuell med den amerikanska filmatiseringen av Stieg Larssons bok ”The Girl With the Dragon Tattoo” (2011), som förmodligen också kommer bli hur bra som helst!
Det här var skådespelaren Brad Pitts första film med David Fincher, han visste inte då att de skulle jobba med varandra minst två gånger till i ”Fight Club” (1999) och ”The Curious Case of Benjamin Button” (2008).
Skådespelaren Morgan Freeman är för många en favorit, han vann en Oscars för sin roll i Clint Eastwoods Million Dollar Baby” (2004), han har dessutom fått hela fyra andra Oscarsnomineringar och en för bl.a. ”The Shawshank Redemption” (1994). Senaste filmen med Morgan Freeman i rollistan som jag har sett är Christopher Nolans Batman Begins” (2005) och ”The Dark Knight” (2008).
Filmen är hur som helst otroligt spännande och ett måste att se! Det är dock lite svårt att gå in på några specifika detaljer eftersom filmen är fruktansvärt svår att inte spoila. Det klias rakt av i fingrarna eftersom jag vill berätta slutet. Nu.
Ger den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0