Batman Begins (2005)


Titel:
Batman Begins (2005)
Längd: 140 min
Genre: Action
Skådespelare: Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman, Liam Neeson, Cillian Murphy, Tom Wilkinson
IMDB-betyg: 8.3/10

Handling:
När Bruce (Christian Bale) förlorar sina föräldrar bestämmer han sig för att städa upp på Gothams gator. Han försvinner till Asiens berg för att träna med Henri Ducard (Liam Neeson), och när han efter sju år tillslut återvänder till Gotham har staden nästan förstört sig själv med kriminalitet och korrupta poliser.
Han blir tvungen att leva ett dubbelliv: den rika miljonären som bara är intresserad av att festa på dagen, och en maskerad hjälte på natten.
Det här är berättelsen om hur Bruce Wayne blev Batman.

Superhjältefilmer är alltid superhjältefilmer!
Just denna typ av film är jag ett mycket stort fan av, jag vågar nästan säga att jag i princip sett alla superhjältefilmer som finns att få tag på, nästan.
Christian Bale har jag i vanliga fall inga problem med, det är till och med så att han gjort några oerhört bra filmer och har vunnit en Oscar för sin medverkan i ”The Fighter” (2010). Men just i den här filmen stör jag mig oerhört på Christian Bales röst då han är Batman!
Resten av skådespelarna; Michael Caine, Liam Neeson, Morgan Freeman, Gary Oldman o.s.v. gjorde ett oklandrat jobb!
Tom Wilkinson spelade här en av de bad-guys, men honom såg jag senaste i ”Burke and Hare” (2010) och ”The Green Hornet” (2011).
Lägg också märke till att min favorit Cillian Murphy också var med! Han är bra i allt han gör, men efter jag såg ”The Dark Knight” (2008) så kan jag tycka att Cillian Murphy kunde ha bearbetat och gjort något ”mer” med sin roll, precis som Heath Ledger gjorde när han spelade Jokern. Cillian Murphy har jag senast sett i ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008), ”Watching the Detectievs” (2007), ”Disco Pigs” (2001), ”Perrier’s Bounty” (2008), ”The Wind that Shakes the Barley” (2006), ”28 Days Later” (2002), ”Sunshine” (2007), ”Breakfest on Pluto” (2005), ”Peacock” (2010) och ”On the Edge” (2001).
Mannen bakom filmen, Christopher Nolan, är verkligen hur bra som helst! Han är trefaldigt Oscarsnominerad och har väldigt bra filmer i bagaget bl.a. ”Inception” (2010), ”The Dark Knight” (2008) och ”Momento” (2000).
Som sagt älskar jag verkligen superhjältefilmer, men eftersom jag också sett uppföljaren ”The Dark Knight” vet jag med facit i hand att den senare är fruktansvärt mycket bättre!
Jag ger filmen en svag 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0