The Edge of Love (2008)


Titel:
The Edge of Love (2008)
Längd: 110 min
Genre: Drama
Skådespelare: Keira Knightley, Sienna Miller, Cillian Murphy, Matthew Rhys
IMDB-betyg: 6.2/10

Handling:
Under Andra Världskriget möter den självständiga sångaren Vera (Keira Knightley) soldaten William (Cillian Murphy). De dras genast till varandra och det dröjer inte länge innan de snabbt gifter sig innan William blir tillkallad ut i kriget.
Vera lever kvar med sin vän Caitlin (Sienna Miller) och hennes poesiskrivande man Dylan (Matthew Rhys).

Intriger! Massor med intriger!
Att de också i exakt varje scen rökte cigaretter är en annan femma.
Detta var långt ifrån Keira Knightleys bästa framförande, men eftersom jag har en sådan otrolig förkärlek till henne har jag kommit till den punkten då jag älskar allt hon gör, vilket ligger både för gott och ont. Senast jag såg henne var mot Colin Farrell i ”London Boulevard” (2010).
Sienna Millers roll var egentligen först tänkt till Lindsay Loan – när jag hörde detta fick jag en liten hjärtattack, eftersom filmen skulle tappa all sin trovärdighet med Lindsay Loan som en av huvudrollerna i det här självbiografiska dramat.
Just nu är jag inne i ett Cillian Murphy-stim, honom såg jag senast i ”Red Eye” (2005) bara häromdagen. Har också för tillfället en smärre tonårscrush i honom, som jag snart hoppas går över eftersom han är gift och har två barn. Att han i ”The Edge of Love” förmodligen hade världens finaste replik, gör verkligen inte saken bättre. Detta var scenariot; Cillian Murphy och Keira Knightley ligger i en säng och tittar varandra djupt i ögonen då Cillian (aka William, i filmen) säger:
”No harm will ever come to you. Not from me, not from anyone else. And while I’m here, no word of mine will ever hurt you”.
Tillbaka till filmen, should we? Även fast den har så extremt stor potential når den ändå inte riktigt ända upp. Jag som tittare förväntar mig att bli fängslad i 110 min ren kärlek och känslor, men jag kan ärligt inte riktigt sätta fingret på vad det var som inte stämde, den var helt enkelt inte så jäkla bra som jag hade förväntat mig!
Ger den i alla fall 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0