28 Days Later… (2002)


Titel:
28 Days Later… (2002)
Längd: 113 min
Genre: Thriller/Skräck
Skådespelare: Cillian Murphy, Naomie Harros, Brendan Gleeson, Megan Burns, Christopher Eccleston
IMDB-betyg: 7.6/10

Handling:
Jim (Cillian Murphy) vaknar upp ur en koma på ett sjukhus. När han ser sig omkring upptäcker han att alla människor är borta och att Londons alla gator är tomma.
Han möter några överlevare som berättar att en epidemi har spridit sig och att de måste hitta skydd.

Det var några år sedan jag sist såg den här filmen, men eftersom jag är inne i ett Cillian Murphy-maraton blev jag bara tvungen att se den igen, den är ju också sjukt bra.
Zombie/epidemi-filmer är verkligen my cup of tea, för det första är det ganska svårt att misslyckas och för det andra är det alltid lika spännande att se vad zombierna har för ”egenskaper”.
Till exempel brukar zombiemästaren George A.Romero köra med old school zombier som inte kan springa, medans grabbarna Danny Boyle och Alex Garland valde springande zombier i den här filmen.  
De senaste filmerna jag har sett med Cillian Murphy i är ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008), ”Watching the Detectievs” (2007), ”Disco Pigs” (2001), ”Perrier’s Bounty” (2009) och ”The Wind that Shakes the Barley” (2006). Cillian Murphy fick också en hel del nomineringar för den här rollen bl.a. för bästa nykomling och manlig huvudroll.  
Som jag skrev förut är epidemifilmer verkligen någonting jag gillar, det är också en av de få genrerna som kan sluta i princip hur som helst och som ofta ger utrymme åt publiken att få komma med egna teorier om storyn.
Ger den 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0