The Dark Knight (2008)


Titel:
The Dark Knight (2008)
Längd: 152 min
Genre: Action
Skådespelare: Christian Bale, Heath Leldger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Nestor Carbonell
IMDB-betyg: 8.9/10

Handling:
Bruce Wayne/Batman är tillbaka och denna gång försöker han fånga Gothams nya superskurk, Jokern…

Såg den här första gången på Sverigepremiären på bio, eftersom jag tydligen är en biopremiär-knarkare. It was magical…
Detta är alltså en fortsättning på ”Batman Begins” (2005). Några skådespelare är utbytta, men de viktigaste är fortfarande kvar.
Den är skriven av Christopher Nolan och hans bror Jonathan Nolan som tidigare har hjälpts åt i många tidigare projekt.
Christian Bale hade fortfarande huvudrollen som Batman, men som jag sagt förut diggar jag inte hans tillgjorda Batman-röst. Däremot hade de gjort en snygg uppgradering av dräkten.
Aaron Eckhart var hur duktig som helst på att spela bad-guy, samt att hans ”smink” såg sjukt coolt ut!
Heath Ledger, som spelade Jokern, har en gång i världen varit en av mina absoluta favoritskådisar. Han dog den 22 januari 2008 och blev 28 år. ”The Dark Knight” är hans sista film han hann spela klart, och det gav honom även en Oscar. Enligt media dog han av en överdos, om den var medveten eller inte kan man bara diskutera om, men eftersom han faktiskt spelade en psykopatisk mördare (och enligt IMDb försvann han i ett motellrum i sex veckor för att förbereda rollen) så klandrar jag honom verkligen inte om det helt enkelt blev för jobbigt. Det enda jag vet är att han är en helt fantastisk skådespelare som både inspirerar och imponerar.
Min andra favoritkille, Cillian Murphy, var bara med i en scen. Honom såg jag senast i i ”Red Eye” (2005), ”The Edge of Love” (2008), ”Watching the Detectievs” (2007), ”Disco Pigs” (2001), ”Perrier’s Bounty” (2008), ”The Wind that Shakes the Barley” (2006), ”28 Days Later” (2002), ”Sunshine” (2007), ”Breakfest on Pluto” (2005), ”Peacock” (2010), ”On the Edge” (2001) och ”Batman Begins” (2005).
Filmen är verkligen hur bra som helst, och tusen gånger bättre än dess föregångare. Enligt mig är det Heath Ledgers tolkning av Jokern som VAR filmen. Jag kan helt enkelt inte uttrycka mig nog om hur jävla bra han faktiskt var!
Ger den 5/5, tack vare Heath Ledgers prestation


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0