Requiem for a Dream (2000)


Titel:
Requiem for a Dream (2000)
Längd: 102 min
Genre: Drama
Skådespelare: Jared Leto, Ellen Burstyn, Jennifer Connelly, Marlon Wayans, Christopher McDonald
IMDB-betyg: 8.5/10

Handling:
Sara Goldfarb får erbjudandet om att vara med på tv. För att komma in i den röda vackra klänningen börjar hon ta tabletter för att gå ner i vikt.
Sonen Harry är en drogmissbrukare, tillsammans med hans flickvän Marion och kompisen Tyrone letar de desperat efter knark när det sakta men säkert börjar ta slut på gatan.


Det här är historien om familjen Goldfarbs olika missbruk, men båda ändå lika farliga.
Filmen blev nominerad till en Oscar och ligger i skrivande stund på nr #61 på topp 250-listan på IMDb, inte dåligt inte!
Regissören är den Oscarsnominerade Darren Aronofsky och några av hans mest kända verk skulle jag säga är ”Black Swan” (2010), ”The Wrestler” (2008), ”The Fountain” (2006) där bl.a. Hugh Jackman spelar huvudrollen, och naturligtvis hans första film ”Pi” (1998) som genast blev en stor succé.
Filmens huvudroll och bästa prestationer görs av Ellen Burstyn. En kvinna som snart borde närma sig 80-snåret men som ändå fortsätter att göra filmer. Hon har varit med i en rad olika rullar genom åren, men några av dem är ”The Exorcist” (1973), ”Alice Doesn’t Live Here Anymore” (1974) och den redan nämnda ”The Fountain” (2006).
Sonen till Ellen Burstyn spelas av mitt f.d. hatobjekt Jared Leto, men som jag efter den här filmen vunnit massor med respekt för. De senaste filmerna jag har sett med honom är David FinchersPanic Room” (2002) och ”Fight Club” (1999), båda väldigt bra.
En annan som jag också brukar ha ganska svårt för är skådespelerskan Jennifer Connelly. Innerst inne vet jag dock att hon är en duktig skådespelare som vet vad hon håller på med. En Oscar vann hon dessutom för ”A Beautiful Mind” (2001) där hon spelade mot Russell Crowe.
Med på rollistan fanns dessutom en av bröderna Wayans, nämligen Marlon Wayans, som enligt mig är helt omöjlig att ta på allvar sedan han var med komedierna ”White Chicks” (2004), ”Scary Movie” (2000) och ”Scary Movie 2” (2001). Det är naturligtvis lite synd, men eftersom han gör ett grymt jobb som komiker tycker jag att han helt enkelt borde hålla sig till det han gör bäst.
Det som gör den här filmen unik är utan tvekan den mycket speciella klippningen de använder, jag kan inte den exakta termen, den måste helt enkelt upplevas! Vanliga filmer har ungefär 600-700 klipp per film, medan ”Requiem for a Dream” håller rekordet på över 2000 stycken!
En av filmens absolut starkaste kort, förutom grymt duktiga skådespelare, skulle jag säga ligger i musiken. Filmen har nämligen en låt som har kommit att komma som ”deras låt”, likt filmen ”Titanic” (1997) ”My Heart Will Go On” med Celine Dion. Låten till den här filmen är däremot snäppet seriösare, och har sedan filmens premiär varit med i en helsikes olika arrangemang, ”Luz Aeterna” med The London Ensemble heter den. Lyssna och njut!
Av mig får den en stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0