Men in Black II (2002)


Titel:
Men in Black II (2002)
Längd: 88 min
Genre: Action/Sci-Fi/Komedi
Skådespelare: Will Smith, Tommy Lee Jones, Lara Flynn Boyle, Rip Torn, Rosario Dawson, Johnny Knoxville
IMDB-betyg: 5.7/10

Handling:
Agent K har sedan länge återgått till sitt gamla liv, medan hans nya ersättare Jay börjar trivas i rollen som den nya rymdvarelse-ordningsvakten. Men när rymdmonstret Serleena kommer till New York och hotar att ödelägga världen, tvingas Jay återställa minnet på sin gamla partner.





Männen i svart är tillbaka. Denna gång med större vapen, snabbare bilar och fulare fiskar att fånga. Ännu en gång har alltså regissören Barry Sonnenfeld parat ihop sig med Tommy Lee Jones och Will Smith för att göra vår vardag en aning häftigare än vanligt. Konceptet är i stora drag densamma från dess föregångare, den fem år tidigare utsläppta ”Men in Black” (1997), förutom att den här filmen kändes liiiite pajigare.
Jag skrev tidigare att jag har en liten ”grej” för just scifi-genren. Kan inte riktigt svära på exakt när det började, men ett av de lite mer tydligare minnena är när jag fick ”Alien” (1979-1991)-filmerna på dubbelDVD av min kära mor. Minns att jag tyckte, och fortfarande tycker, att de verkligen är hur bra som helst! Kan det ha att göra med att det är så exotiskt på nått vis? Med rymdfarkoster, UFON och gröna gubbar. I just den här filmen har de ju rört ihop en blandning av både det lite udda, det humoristiska och det actionfyllda, vilket blir en bra och passande smet. Däremot tycker jag ändå inte att den var lika klockren som ettan. Jag vet inte om det är det klassiska uppföljarsyndromet som spökar, att det blev mycket same-same, eller att den trots allt inte var lika underhållande i slutändan. Men någonting finns där ändå. Under ytan och pyser. Jag är lite småförälskad i veteranen Tommy Lee Jones, och coolhetsfaktorn på MIBs häftiga vapen ligger på ungefär 12 på 10-skalan.
Av mig får den en neutral 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0