Morning Glory (2010)


Titel:
Morning Glory (2010)
Längd: 107 min
Genre: Romantik/Komedi
Skådespelare: Rachel McAdams, Patrick Wilson, Harrison Ford, Diane Keaton, Vanessa Aspillaga, Jeff Goldblum
IMDB-betyg: 6.5/10

Handling:
Tv-producenten Becky Fuller börjar sitt nya jobb på morgonprogrammet Daybreak. Ett program som har låga tittarsiffror, som inte har någon potential och där nyhetsankrarna inte kan samarbeta. Men Becky tänker inte ge upp!




Jag nämnde häromdagen när jag skrev om ”Copycat” (1995) att trots att filmen kanske inte var en 10-poängare så kan man ändå KÄNNA att manuset förmodligen lät väldigt bra, och att skådespelare kanske väljer att delta i en viss film tack vare att just skriptet låter kanon. I det fallet, och i det tänket, tappar jag inte respekten för en skådespelare om han/hon väljer att vara med i en skitfilm (eftersom han/hon valde att vara med för att manuset var lysande). Hängs det med? I DEN HÄR filmen däremot får jag inte några bra-manus-vibbar för fem öre, vilket får mig att ifrågasätta hela Harrison Fords existens och genialitet. H-F, mannen myten legenden, som i sina tidigare år varit med i några av världshistoriens absolut största äventyrsfilmer. Pratar naturligtvis om hans medverkan i ”Star Wars” (1977-1983) och ”Indiana Jones” (1981-2008), där han fullständigt rocked the house med hans fräna action-moves, rappa repliker och snygga utseende. I DEN HÄR filmen är han så fruktansvärt dålig att det knappt finns ord till det. Hela han andas nerklubbad-gammal-surgubbe! Med hans grymma CV-bakgrund måste han väl få fler filmförslag än det här?! Förstår verkligen inte vad mannen tänkte med. Kan nästan gå så långt att tycka att han förstörde hela filmen. Resterande på rollistan, Rachel McAdams från bl.a. ”Red Eye” (2005) och ”The Notebook” (2004), Patrick Wilson som var med i den populära skräckisen ”Insidious” (2010), och den flerfaldigt Oscarsnominerande/vinnande Diane Keaton från ”Annie Hall” (1977) gör väl alla ett okej jobb, dock helt under deras värdighet (sistnämnda).
Regissören, skaparen bakom den superromantiska ”Notting Hill” (1999) med Julia Roberts och Hugh Grant med den blåa dörren, är Roger Michell. Han kommer senare under året vara aktuell med ännu en kärlekshistoria, i en film som kommer att heta ”Hyde Park on Hudson” (2012).
Karaktärerna till ”Morning Glory” var så trötta, sega, sömning och ointressanta att jag helt ärligt inte hade brytt mig om någon av dem skulle dö i en kraftig bilkrasch i slutet av filmen. Det är där filmen faller. Där, och tack vare Harrison Ford. Tyvärr. I de här klassiska chick-flicken brukar jag vanligtvis inte vara särskilt kräsen, huvudsaken tjejen och killen får varandra i slutet, men den här gången sätter jag ner foten. För att klara av den här filmen föreslår jag att man plockar fram skämselkudden!
Av mig får den 2/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0