Harold & Kumar Go to White Castle (2004)


Titel:
Harold & Kumar Go to White Castle (2004)
Längd: 88 min
Genre: Komedi
Skådespelare: Kal Penn, John Cho, Oaula Garcés, David Krumholtz, Eddie Kaye Thomas, Ethan Embry, Neil Patrick Harris
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Polarna Harold och Kumar blir en sen kväll sugna på några burgare från snabbmatsrestaurangen White Castler. Vägen dit blir däremot allt annat än de kunde förvänta sig – skydiving, marijuana, galna djur, vilda biljakter, rabiessmitta.



Jag brukar alltid göra tid att titta på film, även fast jag möjligtvis inte alltid har tid. Just den här veckan har det blivit pinsamt lite av det slaget. Har varit helt slutkörd av jobb, att jag helt enkelt bara orkat se något kort serieavsnitt på kvällarna. Just långa seriösa dramafilmer kan bli en aningen mustig då man knappt orkar hålla ögonen öppna till kl 21 på vardagskvällarna, därför kan man alltid lita på hederliga och lättsamma komedier.
Regissören är Danny Leiner, och som även ligger bakom filmen ”Balls Out” (2009) och ”Dude, Where’s My Car?” (2009) där skådespelarna Ashton Kutcher och Seann William Scott är med.
Filmens huvudroller i den här filmen har däremot grabbarna John Cho och Karl Penn, där den förstnämnda även spelar Demetri i tv-serien ”FlashForward” (2009-2010) som tyvärr bara fick en säsong. Den sistnämnda, Karl Penn, har bl.a. varit aktuell i filmerna ”Van Wilder” (2002) och dess uppföljare ”Van Wilder 2: The Rise of Taj” (2006), 36 avsnitt av tv-serien ”House” (2004-) och även nu på slutet en liten roll i den populära ”How I Met Your Mother” (2005-).
Tänket är kanske inte helt oväntat i samma stil som regissörens ”Dude, Where’s My Car?” (2000), alltså att en händelse sätter igång en hel hög av olika random omständigheter. Lite ”Hangover” (2009)-känsla.
Så, hur lyder domen? Komedier är alltid komedier. Det blir liksom ingen aha-upplevelse mittemellan flashande bröst och stoner-skämt. Men ändå tycker jag att vissa roliga och utflippade scener passade perfekt för mitt ändamål: kvällsunderhållning.
Man får helt enkelt ta det för vad det är.
Jag ger den en stark 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0