Långben på äventyr (2000)


Titel:
Långben på äventyr (2000)
Längd: 76 min
Genre: Familjefilm
Skådespelare (Svenska röster): Johan Lindqvist, Nick Atkinson, Kim Sulocki, Ola Forssmed, Sharon Dyall, Fredrik Swahn
IMDB-betyg: 5.9/10

Handling:
När Max och hand kompisar just flyttat iväg för att börja på collage, förlorar Långben jobbet. Han inser att han inte kommer få något nytt jobb utan ett ordentligt gymnasiebetyg, så han bestämmer sig för att börja på samma skola på Max.


Precis som jag nämnde i föregående inlägg var det rea på de oälskade exemplaren av filmer på ICA Kvantum där jag bor. Jag drogs med av alla röda rea-klisterlappar och köpte nio filmer, någonting som jag egentligen inte brukar göra – köpa filmer alltså. Eftersom jag ser så pass mycket film är det helt enkelt omöjligt för mig att hålla intresset (besattheten? Hobbyn?) vid liv genom att inte vara lite olaglig och ”låna” filmerna via piratbukten. Men nu på senare tid har jag alltmer värdesatt en rik filmsamling på bokhyllan. Just ”Janne Långben – The Movie” (1995) och ”Långben på äventyr” (2000) var det däremot inte jag som investerade i, utan min familjefilms-tokiga vän.
Trots att det här också är en Disneyproduktion så känns det ändå som att den har fått väldigt lite uppmärksamhet, i alla fall i Sverige. Det här har även varit regissören Douglas McCarthy första och hittills enda spelfilm.
Trots att jag egentligen kanske är lite för gammal för den här typen av filmer, kommer man inte ifrån att varje gång få en härlig feel-good-känsla efter var Disneyfilm man än kan tänkas slå på. Svängig musik, söt fader-son-historia, mysig kärleksberättelse, och bra och nyttig sensmoral. Den här typen av filmer kan bara inte gå fel!
Älskar dessutom den häftiga repliken från poet-tjejen i baskern: ”- Sluta flåsa. Du gör imma på min karma”.
Jag ger den 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0