The Boy in the Striped Pyjamas (2008)


Titel:
The Boy in the Striped Pyjamas (2008)
Längd: 94 min
Genre: Drama
Skådespelare: Asa Butterfield, Vera Farmiga, David Thewlis, Rubert Friend, Jack Scanlon
IMDB-betyg: 7.0/10

Handling:
Under andra världskriget flyttar den tyska befälhavaren över ett koncentrationslägers familj. Den åtta åriga Bruno saknar sina lekkamrater och bestämmer sig därför att gå på en liten upptäcktsfärd, även fast han inte får. Då träffar han den jämnåriga juden Shmuel.

Den här filmen är helt genialisk! Tror det är första filmen jag någonsin sett där andra världskriget visas ur ett barns perspektiv, istället för vuxnas. För det är just det den här rullen gör.
Den unga Bruno, som spelas av Asa Butterfield, är jäkligt duktig trots hans ringa ålder, att han dessutom har mörkt hår och alldeles isblåa ögon gör bara hela hans appearance häftigare. Jag hoppas och tror att vi i framtiden kommer få se mer av den här duktiga gossen!
En av mina absoluta favorit kvinnoskådespelare alla kategorier har på senare tid blivit den sjukt underskattade Vera Farmiga. Påminn mig att anställa henne om jag någonsin regisserar en film. Henne kan man känna igen från hennes Oscarsnominerande ”Up in the Air” (2009) mot George Clooney, den nya ”Source Code” (2011) mot snyggingen Jake Gyllenhaal eller en av mina favoritthrillers ”Orphan” (2009).
Den manliga rollen gjordes av David Thewlis, som förutom från att verkligen snart borde byta ut sin bild på IMDbs hemsida, kanske de flesta känner igen som karaktären Remus Lumpin i de populära ”Harry Potter” (2001-2011)-filmerna, där den senaste var ”Harry Potter and the Deathly Hollows: Part 2” (2011). Såg honom även senast i ”London Boulevard” (2010) mot bl.a. Colin Farrell och Keira Knightley.
Även fast filmen är baserad på en novell av John Boyne, är den regisserad av den duktiga Mark Herman. Tidigare har han inte gjort särskilt mycket, eller i alla fall inget som jag känner igen. Däremot hoppas jag på fler filmer av honom, och jag tänker definitivt hålla ett extra getöga på honom.
Det här är en sådan film man kan se om och om igen utan att ledsna, jag skulle också göra starka rekommendationer. Duktiga skådespelare, vacker miljö och en helt underbar berättelse. Vad mer kan man önska?
Ger filmen en mycket stark 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0