House of Wax (2005)


Titel:
House of Wax (2005)
Längd: 113 min
Genre: Thriller/Skräck
Skådespelare: Elisha Cuthbert, Chad Michael Murray, Brian Van Holt, Jared Padalecki, Paris Hilton, Jon Abrahams, Robert Ri’Chard
IMDB-betyg: 5.3/10

Handling:
Påväg till en fotbollsmatch tältar ett gäng kompisar ute i skogen. När de vaknar nästa morgon är en av bilarna sönder, passande nog kommer en man förbi och erbjuder de skjuts till närmsta mack.
Men den lilla staden visar sig ha mörka hemligheter – helst vaxmuseet House Of Wax.


När jag var runt 11-12 år flög min familj till London i ungefär en vecka. Där betade vi av de klassiska att-se-och-göra-när-man-är-i-London, och en punkt på den listan var Madame Tussauds Vaxkabinett där de har vaxdockor på allt från kungligheter, popstjärnor, världsledare, Hollywoodstjärnor, filmkaraktärer och sportmänniskor.
Jag har tyvärr väldigt svaga minnen från besöket eftersom lillJessica var kissnödig och i princip joggade mig genom hela utställningen, och när man väl hade kommit till ”det magiska tåget” som var på slutet så fick man inte gå tillbaka igen. Lite synd kan jag tycka såhär i efterhand.
Regissören till den här filmen, Jaume Collet-Serra, är faktiskt en av mina favoriter i thriller-vägar sedan jag såg hans ”Orphan” (2009) som är riktigt, riktigt bra. Nu på senare tid har han också jobbat med Liam Neeson i ”Unknown” (2011).
Som några av huvudrollerna spelade Elisha Cuthbert från tv-serien ”24” (2001-2010), ”One Tree Hill” (2003-)-stjärnarn och superhunken Chad Michael Murray, en av bröderna Winchester i serien ”Supernatural” (2005-) Jared Padalecki, och Bobby från ”Cougar Town” (2009-) Brian Van Holt. Som det kanske märks så var det väldigt många serie-människor med, och om det var ett sammanträffande eller en slump, har jag ingen aning om.
Med på rollistan fanns också modellen/rikemansdottern/skådespelerska/sångare Paris Hilton, som förmodligen enbart fick vara med för att ge de manliga tittarna någonting att glo på – hon sprang nämligen mest omkring i matchande bh och trosor.
Idén från den här filmen kommer ursprungligen från Charles Belden som i sina dagar låg bakom historien till den första ”Mystery of the Wax Museum” (1933) och sedan remaken ”House of Wax” (1953).
Spontant tycker jag att själva filmidén om vaxdockor som är gjorda av verkliga människor är jättespännande! Dels för att jag känner att det är en sak som jag själv skulle komma på, och dels för att jag gillar/skräms av hela grejen. Men är det bara jag som känner att det är liiiiiite fusk att bara ta en människa och smeta över lite vax, och vips, så är det en vaxdocka? Om rätt ska vara rätt så borde de göra hela dockan från scratch – om det inte vore så att de i filmen var blodiga massmördare dvs.
Den här filmen har verkligen fått oförtjänt mycket skit. Visserligen kan inte alla tycka samma sak, men är man sugen på en skräckis med det klassiska konceptet: ungdomar + mördare, så skulle jag ändå rekommendera den här!
Tycker filmen förtjänar 4/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0