Unknown (2011)


Titel:
Unknown (2011)
Längd: 113 min
Genre: Drama/Thriller
Skådespelare: Liam Neeson, Diane Kruger, Frank Langella, Elizabeth Harris, Aiden Quinn, Bruno Ganz
IMDB-betyg: 7.1/10

Handling:
Martin Harris (Liam Neeson) vaknar upp på sjukhuset efter en koma och upptäcker att någon har tagit hans identitet. Han blir därför tvungen att bevisa vem han egentligen är, vilket visar sig vara svårare än han hade trott.

Den spontana tanken innan filmen startades var: ”Allright, det här kan bli ganska bra!”, det slutade däremot med att förväntningarna blev bättre än själva filmen.
Liam Neeson är alltid Liam Neeson, och han är som vanligt skitbra. Jag har alltid haft en liten förkärlek till karln, så i min bok kan nästan ingenting med honom i huvudrollen bli dåligt. De senaste filmerna jag sett honom i är ”Batman Begins” (2005), ”Breakfast on Pluto” (2005) och ”Chloe” (2009). Men utöver de redan skrivna filmerna blev han även Oscarsnominerad för sin roll i ”Schindler’s List” (1993).
Regissören Jaume Collet-Serra har en liten grej för thrillers och skräck, då han tidigare gjort en jäkligt bra film som heter ”Orphan” (2009), och ”House of Wax” (2005) där den sistnämna faktiskt inte är så dålig som alla säger att den är. Punkt.
”Unknown” var lite av en besvikelse, när den obligatoriska ”twisten” i slutet av filmen anlände kom den absolut inte som en överraskning. Den är däremot långt från det dåligaste jag sett eftersom skådespelarna inte gjorde en besviken. Jag förstår också tanken och själva idén bakom filmen, och de var väldigt bra, men någonstans på vägen nådde den ändå inte ända fram.
Jag ger den en neutral 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0